Středa 1. května 2024, Svátek práce
130 let

Lidovky.cz

Kultura

Nabroušený rukopis francouzského střihu. Vychází nové tři sešity čtenářky úspěšné Prašiny

Výtvarná stránka komiksové Prašiny se vyznačuje akčně nabroušeným rukopisem francouzského střihu, poučeném třeba na Tintinovi foto: Paseka

V Pasece vydali další příspěvek k populárnímu, čtenářsky nesmírně vděčnému mýtu Prašina. Tři sešity – pojmenované trochu klopotně Prašina. Kroniky. Podivné procházky – napsal Vojtěch Matocha a nakreslily Ester Kuchynková a Kateřina Čupová.
  15:00

Pokud jde o výtvarnice, nemohlo mít nakladatelství šťastnější ruku. Kuchynková (ročník 1993) si před pár lety troufla ilustrovat klasickou foglarovku Hoši od Bobří řeky, kde je už z názvu jasné, že jde o čistě pánský klub, kde holka nemá co dělat – ani ve snu. Čupová (1992) pak byla ještě odvážnější: svými tituly Hrnečku, vař! a hlavně R. U. R. přepsala dost výrazným rukopisem vlastně celou situaci zdejší komiksové scény, pokud jde o práce realizované ženskou rukou; a nejen zdejší scény – titul R. U. R. už rezonuje v překladu: do francouzštiny, italštiny, španělštiny, korejštiny a dalších jazyků. Prostě sukces první velikosti.

Komunitní nostalgie

Podobně to měl před pár lety Matocha (narozený 1989, mimochodem absolvent obávaného pražského „matfyzu“), když završil v roce 2020 svou „prašinskou“ trilogii pro pozdní děti a ranou mládež. Vybral si pro svůj příběh sice poněkud povědomou plochu i aktéry, ale aktualizaci toho odvěkého dobrodružného potenciálu zvládnul na výbornou. Prašina je pražská čtvrť, kde věci fungují jinak: hapruje tam všecka modernita, hlavně signál mobilního telefonu a internetu.

VOJTĚCH MATOCHA, KATEŘINA ČUPOVÁ, ESTER KUCHYNKOVÁ: PRAŠINA. KRONIKY: PODIVNÉ PROCHÁZKY 1–3

Praha, Paseka 2023, celkem 72 stránek (24 stránek/díl)

Jako by v Prašině běžel čas odlišně, pomaleji, anebo rovnou pozpátku. Všecko je tady takové prvorepublikově omšelé, zaprášené, s jasně nostalgickým potenciálem. A navíc výrazně komunitní; Prašina je docela uzavřené, dostředivé společenství, které má svůj totem – a svá tabu. Nejinak je tomu v heptalogii Křídový panáček, která komiksově rozvinula původní prozaickou trilogii v letech 2022 a 2023; nejinak je tomu v přítomné trilogii Podivné procházky, která bezprostředně navázala.

Prašina je magnet – a zároveň probouzí obavy, úzkosti, strachy. Něco je tam zvláštní a neklidné. Možná je to realita naruby, možná paralelní vesmír, který začíná v labyrintu podzemních chodeb. Anebo je to přestupní stanice do jiné dimenze, jiného času a jiného prostoru. Takže samozřejmě láká jak hochštaplery, tak rádoby seriózní „záhadologické“ badatele.

Roli toho prvního má v novince jistý Tadeáš Jemný, co láká do Prašiny zvědavce a věší jim na nos bulíky o tamějším tajemnu; roli toho druhého přijala vyložená „lovkyně záhad“ jménem Petra Koťátková. Potkají se, ona po něm sekne drápkem, a on jí předvede takovou magii, jakou doposavad neviděla ani v reálu, ani ve virtualitě, kde je vlastně nejvíc doma.

On měl totiž pratetu, Tamaru Jemnou, která frčela na spiritismu, okultních vědách, prostě veškeré té lidové i trochu vyšší, esoteričtější magii; ve zkratce vzdálená příbuzná Heleny Blavatské. Nejdřív jdou proti sobě, pak ale svoje energie spojí; hrozí totiž, že by je spodní proudy Prašiny mohly rychle požrat zaživa…

Dveře mimo smysly

Výtvarná stránka drží věc celou dobu nad vodou, a to dost vysoko. Kuchynková s Čupovou prý kreslily společně; pokud se ale divák dívá pořádně, je jasné, že dominuje ta druhá – s energickým, akčně nabroušeným rukopisem francouzského střihu, poučeném třeba na Tintinovi. Scénář je pak takový mix archetypálního plus popkulturního.

Východisko je psychoanalytické: každý líc má svůj rub, každé světlo svou tmu, každé vědomí své podvědomí. Ty popkulturní odkazy, ať jsou nahodilé, nebo cíleně propracované, pak fungují náramně: Meyrink, Lovecraft, Nezval nebo Machen – a samozřejmě Foglar. Tady je to, jak naznačeno, někdy trochu přes kopírák: do Prašiny se propisují Stínadla, tajemný Hanuš Nápravník má předobraz v tajemném M., čili Mažňákovi starším, létající kolo Jana Tleskače pak rezonuje v možném objevu alternativního energetického zdroje pro tuhle nevyzpytatelnou oblast.

Foglar byl ale ve srovnání s Matochou poněkud přízemní, jeho dobrodružství měla vždycky mravoučný, rozumový kořen; autor Prašiny otvírá ochotně dveře jinam – i mimo běžnou smyslovou zkušenost. Takže v nejlepším slova smyslu Foglarův inspirovaný aktualizátor plus nadšený epigon v jednom.

A ještě něco v tomhle způsobu prodlužování výchozí „prašinské“ trilogie funguje. Sešitovost. Hlavně u Křídového panáčka, kde psal Matocha a kreslil Karel Osoha; co měsíc, to nový díl. Čtyřiadvacet stránek. Takže čtenář s divákem byli v permanentním napětí, jak to bude dál.

Aktuální trilogie Matochy, Kuchynkové a Čupové tohle napětí zkrátila sotva na polovinu. Koncentrace ale dílu sluší. Jakkoli je to pořád přívažek, respektive prequel k Prašině v próze. Pořád se pracuje pro ten samý mýtus, tutéž legendu. A nějaký ten další sequel to jistě ještě unese. Ať v komiksu, ať v próze – anebo třeba variantně ve filmu. Lehce neurotická mysterióznost tohohle střihu, ten revoltní potenciál živený frustrací z moderního světa a sjíždějící do minulosti po slušně nostalgické spirále se nejspíš jen tak neomrzí.

Autor: