K výjimečnému vystoupení dojde 16. srpna v rámci festivalu Ostravské dny nové hudby. ČTK o tom za pořadatele informovala Kristýna Konczyna. Slavný autor se zde ukáže za klávesami coby člen souboru The Philip Glass Ensemble.
Koncert se uskuteční v multifunkční aule Gong v Dolních Vítkovicích. Skladba s názvem Music In Twelve Parts, která při něm zazní, je dlouhá pět hodin a orchestr ji s přestávkami odehraje celou. Glass se festivalu navíc zúčastní také jako lektor.
Mezi účinkující Glassova sedmičlenného ansámblu patří Jon Gibson (skladatel, saxofonista a flétnista) i fascinující sopranistka Lisa Bielawa. Hudebním ředitelem je všestranný hudebník a producent Michael Riesman. Do Ostravy přijede soubor z festivalu v Edinburghu.
Od opery k Hodinám
Philip Glass se narodil v roce 1937 a spolu se Stevem Reichem, Terrym Rileyem, Johnem Adamsem a Michaelem Nymanem patří k nejznámějším současným minimalistickým skladatelům. Od 70. let ve svých skladbách používá prvky jako ostinátní opakování současně znějících motivů odlišných délek a postupné prodlužování či zkracování frází, měnící rytmický a melodický obsah.
Jeho pozdější tvorba zahrnuje hudbu komorní, orchestrální, vokální, operní, scénickou i filmovou. Mezi jeho nejznámější díla patří hudba k filmům Hodiny nebo Kundun.
Music In Twelve Parts (1971-74)Dráhu nejslavnějšího žijícího skladatele současnosti odstartovala právě tato pulsující pionýrská skladba, která přímo předchází spolupráci s Robertem Wilsonem na opeře Einstein on the Beach. Kompozice vznikla přímo pro The Philip Glass Ensemble (založen v New Yorku v roce 1968) a premiéru měla v roce 1975 v Town Hall v New Yorku. Sám tvůrce o ní prohlásil: „Hudba o 12 částech, přestože bude klasifikována nejspíš jako minimalistická skladba, pro mne znamenala průlom a obsahuje mnohé stavebné a harmonické myšlenky, které jsem pak rozvíjel v pozdějších dílech. Je to modulární skladba, jedna z prvních tohoto typu. Má dvanáct částí, které se mohou hrát jak samostatně, tak v jediném dlouhém sledu, nebo je lze libovolně kombinovat.” |