Středa 1. prosince 2021, svátek má Iva
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

Lidovky.cz

RECENZE: civilní drama Na krátko. Všední dospívání v nefunkční rodině

Kultura

  18:00
PRAHA - Slušně natočené civilní rodinné drama Na krátko podle předlohy i scénáře Petry Soukupové patří i přes svou nevýjimečnost k tomu lepšímu z české produkce.

Otec se synem si nemají co říct. Snímek Na krátko (2018). Režie: Jakub Šmíd. foto: CinemArt

Dílo Petry Soukupové se poprvé ukazuje ve filmu. Sama spisovatelka se zkušenostmi i z televize napsala podle vlastní povídky z oceněné knihy Zmizet také scénář. Drama jedenáctiletého kluka, který zjistí, že i rodiče někdy lžou, neplní sliby a nezvládají život, jak by chtěli, režíroval Jakub Šmíd. Ten má za sebou úspěšný krátký snímek Neplavci a bezradný celovečerní portrét dívky v limbu Laputa. V obou filmech atmosféra převažovala nad řídkým dějem. Soukupová tentokrát zajišťuje silnější příběh. I když její povídka i přes zásadní význam poznání, k němuž hlavní hrdina jménem Jakub dojde, se zdá na celovečerní stopáž trochu málo.

Jakub Šmíd film pojal ve stylu sociálně realistických dramat, zabydlených nepříliš majetnými postavami s problémy a dysfunkčními rodinami. V té Jakubově žije jeho starší nevlastní sestra, řešící pubertální citové zmatky, a utahaná svobodná matka. Někdy přijede babička, která jen podtrhne, jak jsou všichni členové rodiny na sebe nevraživí, i když se někde hluboko mají rádi. Na krátko ukazuje, čím vším si kdo prochází a proč reaguje tak protivně a popudlivě na ostatní. Babička má své představy o životě druhých, matka má všeho nad hlavu, dcera je zamilovaná do špatného kluka a osamělý syn nemá kamarády, žárlí na sourozence a jeho balíky od táty z Ameriky a citelně mu chybí vlastní otec. O tom mu matka řekla, že pracuje jako námořník ve Švédsku. Kdopak je ale ten člověk, který Jakubovi přinesl kopačák?

Rodinná pohoda? Snímek Na krátko (2018). Režie: Jakub Šmíd.
Malý chlapec Jakub to v životě nemá jednoduché. Snímek Na krátko (2018). Režie:...

Jen rodinný pes je v této sestavě víceméně v pohodě, ač svým chováním prozrazuje, že k téhle filmové rodině úplně nepatří. Z pelíšku většinou nechápavě pozoruje komplikované životy lidí, jejich neschopnost komunikace a hlavně empatie. Ta jim chybí natolik, že rodina už nakročuje k vzorovému případu pro sociálku či psychologa, kdyby její osud tvůrci pustili k větší vyhrocenosti. Trudnou náladu dál zbytečně ztěžuje nehostinné zimní prostředí ošklivého severočeského sídliště, většina filmu se odehrává mezi uniformními krabicemi budov. V realisticky pojatém snímku s přirozenými dialogy překáží i občasné drobné nesrovnalosti, matoucí nedořečenosti, nedůslednosti, zkratky a zhuštění času. Ty místy narušují atmosféru všednosti, napovídající, že tohle by mohl být jen jeden příběh z mnoha o nelehkém dospívání. Možná i proto se odvíjí docela předvídatelně a o to pomaleji.

Novince by prospělo, kdyby tvůrci ještě důkladněji pracovali s debutujícími dětmi, dobře vybranými a schopnými, ale herecky pořád o něco jinde než dospělí profesionálové Petra Špalková, Marta Vančurová a Martin Finger. Jakub Šmíd působí jako talentovaný režisér, který se postupně učí. Jeho záběry hledají i v zimním marasmu určitou poetiku, ačkoliv nezaujmou tolik jako Zdeněk Jiráský v jedné z nejlepších ukázek českého sociálního dramatu poslední doby Poupata nebo Olmo Omerzu v originálně vystavěném portrétu nefungující rodiny Rodinný film.

Snímek dobře využívá motiv malých nůžek, s nimiž Jakub komunikuje se světem. Buď kreativně, vystřihováním papírových modelů lodí, nebo destruktivně, ničením oblečení a účesů. Nůžky vytváří už úvodní titulky, v nichž Jakub v podání Jindřicha Skokana po svém představuje svou rodinu. Následující příběh, doprovázený netradiční, ač málo výraznou hudbou kapely Květy, se nedrží jeho pohledu zcela důsledně. Sledujeme i scény, v nichž Jakub nefiguruje, vše je spíš vyprávěno z pozice pozorovatele mimo rodinu, jenž kolem sebe nehledá melodrama nebo skandály, dokáže vycítit stavy protagonistů a na komplikované dění, jež se odehrává především uvnitř postav, nepohlíží zjednodušeně, zato až nezvykle skepticky.

I tak představuje Na krátko v letošním roce první oživení v českém hraném filmu, první známku, že jak napovídá program letošního karlovarského festivalu, právě díky mladým tvůrcům by se domácí kinematografie mohla konečně probudit z letargie.

Na krátko

Česko 2018

Režie: Jakub Šmíd

Scénář: Petra Soukupová

Premiéra 24. 5.

Autor:

ANALÝZA: Případ Kenosha. Média si napsala vlastní verzi

Premium Půlka Ameriky si udělala z Kylea Rittenhouse, jenž zastřelil dva lidi, vzorovou karikaturu bílého rasisty s puškou, a...

Pět nejčastějších chyb, které Češi dělají v penzijním spoření

Premium Ve starém „penzijku“ si na důchod spoří více než tři miliony Čechů a v nových fondech už přes 1,3 milionu lidí. Stát...

Strach se do lidí pouští jako jed. Horší než covid je hysterie, říká herec Dušek

Premium Je hercem, režisérem, scenáristou, moderátorem. Renesančního ducha zřejmě Jaroslav Dušek zdědil po svém rodu s modrou...

Advantage Consulting, s.r.o.
SKLADNÍK - 1 SMĚNA (25.-30.000 Kč)

Advantage Consulting, s.r.o.
Jihomoravský kraj
nabízený plat: 25 000 - 30 000 Kč

Mohlo by vás zajímat