Sobota 22. ledna 2022, svátek má Slavomír
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

Lidovky.cz

RECENZE: Král Oidipús – proč? Fričovo pojetí klasiky je nudné a chladné

Kultura

  18:00
PRAHA - Jan Frič, jeden z nejvýraznějších domácích divadelních režisérů současnosti, volí ve svém stávajícím angažmá v Národním divadle na velkých scénách (v Národním a Stavovském divadle) pro svá nastudování výhradně klasická dramata. Vytváří přitom vizuálně efektní podívané, které dosvědčují jeho schopnost opanovat rozlehlý jevištní prostor.

Oidipús vyšetřuje. Thébský král v baloňáku (Pavel Batěk) pátrá po vrahovi. foto: ND

Podobně jako při uvedení Goethova Fausta, i v případě jeho nejnovější inscenace, Sofoklova Krále Oidipa, ovšem vystává kardinální otázka: proč si vybral právě tento titul? Co chtěl jeho nastudováním „tady a teď“ vlastně říct?

Frič notoricky známý příběh o vladaři, který pátrá po důvodu mizérie své země, aniž ví, že viníkem je on sám (a který se vzpouzí osudu, jenž mu byl bohy určen – v čemž právě tkví jeho největší „charakterová“ vada), vsazuje do současných kulis. Úvodní scénu, v níž titulní hrdina promlouvá ke svému lidu, umisťuje do vatikánského prostředí: důstojný Oidipús (Pavel Batěk) má na sobě bílou papežskou sutanu, Diův kněz (David Prachař) působí jako kluzce diplomatický kardinál, Kreón (Igor Orozovič), vládcův švagr, který mu přináší zprávu z věštírny v Delfách, jako současný výkonný politik – premiér. 

Člověka maně napadne, nejde-li tu o aluzi na současný domácí mocenský trojúhelník, neblaze určující politickou (ideologickou) agendu země, Zeman–Duka–Babiš... Po vytažení opony se ale přeneseme do kriminalistického prostředí policejní kriminálky: jsme v otevřeném prostoru osvětlovaném bateriemi reflektorů, ve kterém probíhá vyšetřování vraždy Oidipova předchůdce Láia, v prostředí, v němž nakonec z obří tiskárny vyjede usvědčující fotografie toho, kdo Láia zabil – Oidipa. Oidipús je tedy pochopitelně také šéfem oné mordparty...

Rastr, který Frič vymyslel, se ale brzy vyčerpá a dále se s ním nějak důmyslněji nepracuje. Stává se z něj izolovaný nápad – podobně jako z toho, který byl předveden v úvodu. A uvedeným způsobem běží inscenace i dál. Nápad, třeba vizuálně přitažlivý, střídá nápad – jenže se nepropojují, nebudují nějaký promyšlený, významotvorný celek. Proč se nad scénou občas houpá obří kadidelnice? Proč vedle Oidipovy chotě Iokasté (Jana Stryková) hrají herečky i věštce Teieresia, korintského posla a Láiova pastýře (a proč všechny mají na sobě jednotný ostře žlutý kostým)? Či proč někteří členové Oidipova vyšetřovacího týmu k divákům občas promlouvají formou zcizujících „poznámek pod čarou“, odborně komentujících Sofoklovu hru? Těžko s určitostí říct. Někdy také Frič přidá jednoduchý studentský vtípek (například Teiresiás jako šmírácký senilní herecký bard, který potřebuje nápovědu), ty ale v „majestátním“ prostoru „zlaté kapličky“ vyznívají spíš jen trapně.

Výsledkem Fričova pojetí-nepojetí je nuda a chlad. Inscenace „má těžký zadek“, nedokáže diváky vtáhnout. Nejlépe režisérovi vychází závěrečný obraz: po Oidipově rozhodnutí zbavit se zraku probíhá dění na scéně po delší dobu ve tmě a poté, co Oidipús odchází do vyhnanství, sledujeme, jak šplhá do obrovského zavěšeného světelného kotouče, v němž se schoulí do „prenatálního“ klubíčka. Jde o efektní obraz, který má i metaforický potenciál. Sotva ale nakonec můžeme říct: Konec dobrý, všechno dobré.

SOFOKLÉS: KRÁL OIDIPÚS

Překlad: Matyáš Havrda, Petr Borkovec

Úprava textu: Nina Jacques, Ilona Smejkalová, Jan Frič

Režie: Jan Frič

Scéna: Dragan Stojčevski

Kostýmy: Kateřina Štefková

Národní divadlo, premiéra 5. 12.

Autor:

ANALÝZA: Tři důvody, proč Rusko vpadne na Ukrajinu. A tři další, proč ne

Premium Copak se asi odehrává v hlavě Vladimira Putina? To je otázka, kterou dnes řeší celý svět. Ruský prezident rozehrál...

Velký test samotestů na covid: lépe fungují výtěrové, některé neodhalí nic

Premium Ještě před dvěma lety znamenaly dvě čárky na testu, že se budou chystat křtiny, delta byly americké aerolinky, gama...

Nevěra dříve či později vztah zničí. A není cesty zpět, říká filmařka Sedláčková

Premium Vede doslova dvojí život ve dvou zemích. Ve Francii pracuje Andrea Sedláčková především jako střihačka filmů, u nás...

Maminky z eMimina doporučují mlíčko BEBA COMFORT HM-O
Maminky z eMimina doporučují mlíčko BEBA COMFORT HM-O

Maminky z eMimina testovaly prémiovou pokračovací výživu BEBA COMFORT 2 HM-O a BEBA COMFORT 3 HM-O. Pochvalovaly si především chuť, složení a...

Mohlo by vás zajímat