Sobota 27. dubna 2024, svátek má Jaroslav
130 let

Lidovky.cz

Kultura

Začíná v Ypsilonce nová éra? Režisérka Říhová v Černé vodě vsadila na křehký svět emocí


Herci, text a emoce. Stavební kameny inscenace Černá voda. | foto: Dušan Dostál

Premium Recenze
Poslední premiéra Studia Ypsilon je dosti netypická, jde o pevný text německého autora Rolanda Schimmelpfenniga Černá voda, který nastudovala Tereza Říhová s mladší částí souboru. Kolektivní herecký výkon, o který se inscenace opírá, sice není v Ypsilonce nic nezvyklého, ale její křehce melancholická atmosféra naznačuje, že se tu možná otevírá nový styl.

Celý článek jen pro členy

Chcete číst prémiové texty bez omezení?

Předplatit

Ani Schimmelpfennig není autor, který by se v Ypsilonce objevoval, ale volba je to dobrá, jelikož jde o dramatika, který nabízí velkou volnost v pojetí. Černá voda vykazuje určitou podobnost s Arabskou nocí téhož autora, i ona je utkaná z monologů postav, sebereflexí, pocitů a komentářů. Je to svět křehký, který střídavě naráží na realitu. Zároveň se tu prolínají časové roviny, minulost se vynořuje z mysli postav, a je to minulost plná někdejší touhy a nadějí, které se ve zpětném pohledu jeví pošetilé, skoro i naivní, idealistické. Právě tato konfrontace s minulostí je vlastně výpovědí hry, to, že v určitém bodu života už není cesta zpátky, zavře se jako hladina tmavé vody. Nelze se vracet, i když lze třeba vykročit jinudy.

Dočtěte tento exkluzivní článek s předplatným iDNES Premium

Měsíční

89
Předplatit
Můžete kdykoliv zrušit

Roční

890
Předplatit
Ušetříte 178 Kč oproti měsíčnímu předplatnému

Dvouleté

1 690
Předplatit
Ušetříte 446 Kč oproti měsíčnímu předplatnému

Připojte se ještě dnes a získejte:

  • Neomezený přístup k obsahu Lidovky.cz, iDNES.cz a Expres.cz
  • Více než 50 000 prémiových článků od renomovaných autorů
  • Přístup k našim novinám a časopisům online a zdarma ve čtečce
Více o iDNES Premium
Máte už předplatné? Přihlásit se