Čtvrtek 2. května 2024, svátek má Zikmund
130 let

Lidovky.cz

Symfonie tisíců jako na dlani

Kultura

  17:00
PRAHA - V O2 areně se sešlo 320 sboristů, 160 hudebníků a 8 sólistů, aby si připomněli "svatého otce" Mahlera.

Spojit své síly. Zkouška ze Symfonie tisíců foto: ČTK

Ve středu 18. května si hudební svět připomněl 100. výročí úmrtí Gustava Mahlera. V Mahlerově působišti ve Vídeňské státní opeře řídil Daniele Gatti skladatelovu Devátou symfonii, Berlínští filharmonikové pozvali na mimořádný koncert Claudia Abbada a provedli Píseň o zemi. A na Pražském jaru v ten den zněla v obří sportovní hale Mahlerova Osmá symfonie, tzv. "Symfonie tisíců": účinkovalo 320 sboristů, 160 orchestrálních hráčů, 8 sólistů a dirigent Christoph Eschenbach dílo spolehlivě vedl.

Umělecké výkony byly na velmi dobré úrovni, pořadatelé všechno zvládli a několik institucí spojilo své nejlepší síly. Mahlerova Osmá se kvůli velkým provozovacím nárokům hraje poměrně vzácně. Mnohé koncertní síně, a nejen ty pražské, jsou pro ni malé.

Slavnostní koncert, jenž je v rámci 66. ročníku mezinárodního hudebního festivalu Pražské jaro, připomene sté výročí úmrtí Gustava Mahlera

Neméně zajímavé jsou technické a organizační okolnosti takového koncertu. Provedení se opakuje ještě v Hamburku, tedy dalším městě Mahlerova působení, a ještě v Hannoveru. Na všechny tři koncerty se prodalo kolem 17 000 vstupenek, z toho v Praze 4000 a v Hamburku 9500 - tolik lidí by do sportovní haly v Německu asi nepřišlo ani na papeže. Pro přepravu účinkujících včera z Prahy vyjel zvláštní Gustav Mahler Express s 500 hudebníků na palubě. Jednou se o tom bude psát, jako se píše o gigantických provedeních korunovačních oper a o královských svatbách.

Orchestrální městečko

Díky profesionální péči pořadatelů proběhla akce velmi důstojně a ne nekulturně. Není pochyb, že posluchač získal ucelenější a lepší obraz tohoto díla, než když se před lety uvádělo v roztříštěné akustice katedrály sv. Víta. I takto monumentální dílo vyzní v O2 areně málem komorně a jakoby objektivně. Ze zadních řad působí orchestr a sbor jako takové městečko na dlani.

Spojit své síly. Zkouška ze Symfonie tisíců

Ozvučení sálu bylo profesionální a spíše decentní - získali jsme adekvátní zvukovou informaci. Zejména ženská část sólistického obsazení byla prvotřídní a mužská přinejmenším spolehlivá. Česká filharmonie i Symfonický orchestr severoněmeckého rozhlasu dobře hráli a všechny čtyři sbory zpívaly dobře samy za sebe i každý zvlášť.

Eschenbach držel skladbu v pomalejších tempech a nižších dynamických hladinách. Vlastně všechno dobré - jen má člověk jeden základní pocit: nějaké důležité osobně prožívané setkání posluchače s dílem se zde neodehrálo.

Spojit své síly. Zkouška ze Symfonie tisíců

Hudba může zajímavě fungovat v mnoha netradičních prostorách. Nemyslím si, že by posluchači klasické hudby byli tak konzervativní, že by prostředí sportovní haly nesnesli. Je mnoho věcí, které si lze odmyslet. Jenže co si počít s tím, když ta hlavní a základní věc, to jest kontakt živého člověka s živě provozovanou hudbou, tady prostě nemůže vzniknout? Posluchači klasické hudby jsou podezíráni z toho, že chodit na koncerty na stejná místa a stále stejně oblečen už je jenom rituál - jenže v dnešní době se těžko vysvětluje, že si ze stejného sálu lze odnést desítky různých zážitků.

Větší i menší marketingové lži

Jako tradiční posluchač nemám zábranu vyrazit ani do O2areny, ale jako společný rituál to na mě ve výsledku působí mnohem víc. S oblibou se tvrdí, že když Pavarotti přivedl operu na stadiony, mnoho lidí tím přilákal k opeře. Není důvod tomu věřit, je to jedna z velkých marketingových lží. Stejně tak není pravda, že když někdo zažije Mahlera v tomto "netradičním" provedení, bude právě proto jeho hudbu vyhledávat.

Spojit své síly. Zkouška ze Symfonie tisíců

Ačkoli má Mahlerova Osmá auru největšího díla všech dob, svádí podle mého soudu k jistému intelektuálnímu snobismu - snad ještě víc než jiné jeho symfonie. Už jenom použití závěru druhého dílu Goethova Fausta - povinně úctyhodného díla, ve kterém se se i houževnatý čtenář ztratí a nikdy ho nedočte. Navíc vedle nesporné koncepční originality - je zde i stejná originalita hudební? A nepůsobí toto dílo stejně nakonec víc kvantitou než hudební nápaditostí?

Myslím, že i upřímný ctitel Mahlerovy hudby si má umět tyto otázky pokládat. Sám si dovedu představit, že být obklopen znějícím vesmírem lidských hlasů může být jedinečný zážitek. Ale právě jedinečnost zážitku je to, čeho se posluchač v obří sportovní hale nemůže dočkat, ani kdyby přijel dirigovat "svatý otec" Gustav Mahler osobně.


Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!