Pondělí 25. října 2021, svátek má Beáta
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

Lidovky.cz

Temná a sexy i velké zklamání. Ohlasy na novou Rusalku v New Yorku se různí

Kultura

  11:41
NEW YORK - Metropolitní opera uvedla nové zpracování Dvořákovy Rusalky, jejíž premiéru světla pódia poprvé spatřila v noci ze čtvrtka na pátek. „Je až šokující, jak je nové nastudování, teprve druhé v historii, šokující svou temnou, mysteriózní atmosférou,“ napsal deník The New York Times. „Nová Rusalka v sobě pojí tajemnou a zlověstně vyhlížející produkci, fantastický a smyslný zpěv a pohledné protagonisty, kteří dotvářejí citlivou a romantickou energii opery.“

Nové zpracování Dvořákovy Rusalky foto: Metropolitan Opera

Metropolitní opera neuvedla příběh o vodní nymfě téměř 90 let, od své premiéry v roce 1901. Již před uvedením znělo nové nastudování americké režisérky Mary Zimmermanové slibně. Přesto některé zlé jazyky předznamenávaly další zklamání z produkce této režisérky, jejíž tři poslední inscenace takovou reakci přinesly. S novou Rusalkou, zdá se, ale Zimmermanová nabrala nový dech.

Klíčové pro nové nastudování byla právě práce s výtvarníkem Danielem Ostlingem, kostýmovou designérkou Marou Blumenfeldovou a osvětlovačem T. J. Gerckensem. Právě deník The New York Times poukazoval na krásu nového zpracování v opravdovém prozkoumání temné stránky této opery. „Celý tým úspěšně vytvořil neklidnou atmosféru bajky.“

Metropolitní opera sestavila bezkonkurenční obsazení v čele s krásnou lotyšskou sopranistkou Kristine Opolaisovou, která skvěle ztělesnila bolestně zranitelnou Rusalku, kouzelnou nymfu všech vod, jež se zamilovala do lidského prince, tleskali kulturní komentátoři mnohých zahraničních deníků. Režisérka Zimmermanová dostala z obou protagonistů to nejlepší – doutnající napětí Opolaisové, i temperamentní tenor Jovanoviche, který ztvárnil prince.

Režisérka neví, o čem je opera

Deník Observer měl na sopranistku Opolaisovou ale opačný názor. „Při čtvrteční premiéře obětovala objem a barvu svého hlasu pro konzistentní tón. Dokonce celý poslední akt zněl unaveně,“ napsal. Observer rovněž roztrhal celé nastudování slovy: „Režisérka Zimmermanová nemá ponětí, o čem opera je.“ Recenze kritizovala závěrečnou scénu či kostýmy pomocníků Ježibaby s maskami polo-zvířat. Údajně se vytratila Dvořákova éteričnost.

Naopak deník Observer shledal jako nejlepší část nového nastudování přítomnost mezzosopranistky Jamie Bartonové jakožto ježibaby. „Kdyby všichni z obsazení měli tak obrovský hlas s širokými možnostmi zabarvení, až vás zamrazí, Metropolitní opera by uvedla nejlepší hru desetiletí,“ dodal deník Observer.

Režisérka v rozhovoru pro The New York Times rovněž uvedla, že opera pro ní osobně nese moudré varování: „Pakliže se musíte ve jménu lásky změnit tak drasticky, do té míry, že doslova ztratíte svůj vlastní hlas, vztah je odsouzen k zániku.“

Autor:

Syndrom Petra Pana. Proč někteří muži nikdy nedospějí a žijí jako paraziti

Premium V každém chlapovi zůstává kousek kluka, ale musí to být právě jen ten kousek. Pokud muž nechce vyrůst a převzít...

Čína má Evropu v hrsti, za pár týdnů dojde hořčík. Auto bez něj nevyrobíte

Premium Vše nasvědčuje, že současná čipová krize v automobilovém průmyslu je jen zahřívacím kolem před tím, co se na Evropu...

Váš syn bude žít jen pár týdnů. Zpověď matky zesnulého hokejisty Buchtely

Premium Přežít své dítě. Pro každého rodiče ta nejhorší představa. Teprve dvacetiletý hokejista Ondřej Buchtela zemřel loni v...

Mohlo by vás zajímat