Sobota 4. května 2024, svátek má Květoslav
130 let

Lidovky.cz

Tichá noc mezi zákopy

Kultura

  9:55
PRAHA - Nenápadný snímek francouzského filmaře Christiana Cariona patří k nejpříjemnějším překvapením poslední doby. Síla dramatu, které takřka celé bylo natočeno na jedné bahnité louce, tkví nejen v tom, že ho inspirovaly skutečné události, ale především v citlivém filmovém vyprávění, jež nám umožní paradoxní vánoční svátky roku 1914 spoluprožít.

Velitel skotského, francouzského a německého vojska o vánocích roku 1914. foto: SPIReprofoto

Tehdy se - o prvních Vánocích první světové války - sešly v zákopech jen pár desítek metrů od sebe francouzská, německá a skotská vojska. Všem byla stejná zima, všichni měli stejný hlad a všem se stejně stýskalo po domově. Jeden z nich, známý německý tenorista, si začal zpívat Tichou noc, zpíval tak, že to slyšeli i Francouzi a Skotové... V povznesené, sváteční a takřka magické atmosféře začali vojáci jeden po druhém vylézat ze zákopů. Počáteční nedůvěra se postupně proměnila v nevídanou oslavu: Němci měli vánoční stromky a špek, Francouzi víno, Skotové skotskou a dudy... Postupně si začali nejen připíjet na zdraví a zpívat koledy, ale ukazovat fotky svých manželek a dětí a rozprávět o domově. Všichni se pak spojili na půlnoční mši, kterou na „území nikoho“ odsloužil skotský polní kurát.

Tahle událost se nemohla obejít bez následků. Střílet na anonymního nepřítele je za války věc naprosto samozřejmá. Ale střílet na někoho, s kým jste den před tím popíjeli a oslavovali narození Páně? To už dost dobře nejde.

Snímek Šťastné a veselé paradox války vystihuje velmi silně - prostřednictvím výmluvných detailů i emotivně velkorysých scén. Důležitou roli ve filmu hraje například francouzský kocour, který si bezostyšně přebíhá mezi zákopy a nerespektuje hranice území.

Hodnocení LN: * * * *

Šťastné a veselé
(Joyeux Noel)
Francie 2005

Scénář a režie: Christian Carion
Hrají: Benno Fürmann, Diane Krugerová, Guillaume Canet, Daniel Brühl, Dany Boon a další
Distribuce v ČR: SPI
Premiéra: 7. 12. 2006

Vedle takto úsměvných momentů mnohem lépe a bez falešného patosu vyniknou scény, v nichž si mnohem více rozumí vojáci znepřátelených vojsk než podřízení s nadřízenými z jedné armády. Protiválečný akcent proniká do filmu sice v každé scéně, ale nijak křečovitě. Může za to i maximální snaha o autentické pojetí snímku - herci jsou obsazeni důsledně podle svých národností, každý z aktérů hovoří svým jazykem, dorozumívají se lámaně, ale daří se jim to, protože, když se člověk chce domluvit, tak to vždycky jde, i za války a v zákopech.

Filmové vyprávění se důsledně snaží žádné ze tří stran nenadržovat - nevěnovat jí více prostoru či sympatií. O každého se bojíme stejně. Ostatně právě v tomto konkrétním případě nebylo vítězů a poražených - morálně vyhráli všichni, prakticky nikdo. Vojáci, jejichž osudy inspirovaly filmaře, si ve skutečnosti svou snahu po lidském řešení nelidské situace náležitě odskákali.

Autor: