Čtvrtek 16. května 2024, svátek má Přemysl
130 let

Lidovky.cz

Diskuze

Vzdálenost obyvatel 57 kilometrů. Projekt města budoucnosti možná zkolabuje na jednoduché matematice

Jednoduchá matematika zpochybňuje projekt města budoucnosti. Zároveň ale nabízí i podobně jednoduché řešení. V únoru 2022 začala Saúdská Arábie s kopáním základů pro svůj megalomanský projekt The Line (Linie). Má jít o zcela nový druh města.
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.
LC

Jinak ale samozřejmě ten projekt považuji za těžkou utopii. Jsem si jistý, že ve finále, pokud vůbec něco, postaví se maximálně pár krátkých kousků, které s celkovou vizí nebudou mít nic společného.

0 0
možnosti
LC

Já teda nejsem žádný architekt, ale ta úvaha o kruhovém městě a zkrácených vzdálenostech má jednu "drobnou" trhlinu. U lineárního města veškerá doprava probíhá uvnitř objektu a maximálně + 200m mezi těmi dvěmi řadami, což se dá snadno zdolat pěšky. Ale při kruhovém uspořádání už i při poměrně malé vzdálenosti (o cestě mezi body přímo naproti sobě) by se nevyhnutelně musela doprava odehrávat mimo objekt, jinak by k žádnému zkrácení vzdálenosti nedošlo. Jak by to v praxi vypadalo? U lineární stavby by doprava byla jasně daná, prostě po celé délce s občasnými možnostmi přechodu mezi dvěmi liniemi. Jak u kruhové stavby mezi body, které budou vždy více či méně napříč kružnicí a pro nejkratší spojení by to vyžadovalo velké množství příčných spojů. Mám pocit, že autoři této úvahy rychleji psali, než přemýšleli.

0 0
možnosti
JC

Jen to kruhové město by muselo mít průměr 6,6 km.

0 0
možnosti
HD

Tak ono je to nakonec 170km. Domy jsou vysoké, lidé mají na vnitřních balkonech i stromy, ale většina jich nevidí na nebe...

0 0
možnosti
HD

"Nejméně 47 procent obyvatel města by tak v plánovaném uspořádání dojíždělo přes hodinu denně." To je ve velkých městech běžné. A ne každý musí jet z konce na konec.

0 0
možnosti
KV

Jenže v tom kruhovém městě bude mnohem složitější systém dopravy. A to je právě to, co v liniovém městě odpadá. V kruhovém městě sice nebude nutná rychlodráha, ale také tam ani nebude smysluplná. Také energetická náročnost tohoto města bude zřejmě o dost nižší. Protilehlé řady domů se budou část dne navzájem chránit proti slunečním paprskům. No nevím, jestli je to tak jednoduchá matematika.

1 2
možnosti

"také tam ani nebude smysluplná"

Takže jste si sama odpověděla. ;) Rychlodráha bude stát spoustu peněz navíc za vybudování a provoz (energie).

Ale kdybyste za každou cenu trvala na rychlodráze a liniích, tak je možné město postavit na kružnici. To by zkrátilo průměrné časy potřebné pro dopravu na polovinu.

Pak pak se ovšem objeví otázka, jestli by nebylo vhodné tu kružnici trochu rozšířit nebo dokonce zcela vyplnit... aneb "kruh je základem všeho" (Velký učitel Alois Drchlík ;)

"Protilehlé řady domů se budou část dne..."

Ano, část dne. Ovšem v klasickém městě se domy před sluncem kryjí mnohem víc.

0 0
možnosti