Čtvrtek 18. července 2024, svátek má Drahomíra
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

Orientace

Noir Film Festival nabídne na hradě Šternberk to nejlepší z ponurých filmů

Hořké stonky. Snímek Fernanda Ayaly z roku 1956 uvede přehlídka v rámci představení argentinského noiru foto: NFF

Na hradě Český Šternberk začne ve čtvrtek 24. srpna jedenáctý ročník Noir Film Festivalu. Letos divákům promítne díla českých filmařů tvořících v Hollywoodu nebo snímky s komiksovým hrdinou Batmanem.
  12:45

Noir Film Festival je po dobu své existence v průběžném pohybu: začínal v roce 2013 na Kokoříně, poté se na sedm let přesunul na Křivoklát. Od devátého ročníku se koná na hradě Český Šternberk. Kulisy potemnělých hradů jsou pro večerní festivalové projekce ideální: snímky s více či méně ponurou atmosférou a obvykle vytříbeným výtvarným zpracováním tu vyniknou zase jinak než v kinosále, natož na domácí obrazovce.

Noir Film Festival, hrad Český Šternberk,

24.–27. 8.

Letošní ročník láká mimo jiné na americké filmy Gustava Machatého, Huga Haase či Ivana Passera. Huga Haase přehlídka připomene jako producenta, scenáristu, režiséra a herce v jeho americkém autorském debutu Hlídač č. 47 (1951). Z Machatého tvorby bude k vidění jeho ojedinělá americká samostatná režie, existenciální drama Žárlivost z roku 1945.

Výběr v sekci Češi v Hollywoodu zahrnuje také snímek Ivana Passera Cutterova cesta (1981). Přehlídka nabídne rovněž příležitost seznámit se s pozoruhodnou kariérou herečky Florence Marly (rodným jménem Hana Smékalová), jejíž cesta vedla z Československa přes Francii až do Hollywoodu. Tam se mimo jiné objevila ve filmu Tokyo Joe (1949) po boku Humphreyho Bogarta.

Fritz Lang po argentinsku

Hlavní programová sekce letošního ročníku se věnuje novinářskému noiru. Snímek Deadline – U.S.A. (1952) kupříkladu představí Humhpreyho Bogarta jako šéfredaktora, který se všemi silami pokouší zamezit prodeji svého deníku do rukou magnáta. „Další noirová ikona Alan Ladd ztělesnil reportéra v Chicagské uzávěrce (1949), která je příběhovou variací slavného noiru Laura (1944) a ikonického Občana Kanea (1941),“ uvádějí pořadatelé.

Jádro přehlídky tvořené tradičně výběrem klasických amerických noirů z 40. a 50. let minulého století letos doplní sekce věnovaná filmům s legendární postavou Batmana.

„Temný rytíř z noiru povstal. Když ho na konci 30. let formovali kreslíř Bob Kane a scenárista Bill Finger, těžili ze čtyř inspiračních zdrojů. Vizionářské plány na výrobu létajícího stroje Leonarda da Vinciho určily podobu netopýřích křídel, Zorro obstaral dvojí identitu a úkryt v jeskyni. Nakonec to však byly pulpový charakter a filmový brak, které oběma kreativcům vnukly znaky noirové temnoty,“ vysvětluje kurátor sekce Ondřej Čížek.

Další z letošních festivalových sekcí se věnují tvorbě Joan Harrisonové, jež si podle pořadatelů zaslouží překročit stín „té, která pomáhala Hitchcockovi“. Představí se také argentinský noir. K vidění bude například remake slavného Langova Vraha mezi námi (1931), který pod názvem Černý upír (1953) natočil v Argentině režisér uruguayského původu Román Vinoly Barreto. Od něj festival uvede i vizuálně poutavý noir Bestie musí zemřít (1952) pojednávající o spisovateli kriminálních příběhů posedlém pomstou.

Autor: