Poměr se začíná pomalu obracet až na druhém stupni, kde se poměrné zastoupení učitelů posledních 10 let drží těsně pod jednou čtvrtinou a na středních školách už dosahuje čtyřiceti procent.
Jediná pedagogická pozice, v níž převažují muži, je mistr odborného výcviku, kde jsou pánové zastoupeni dvěma třetinámi. Celkově je v Česku v pedagogických profesích mužů zaměstnáno zhruba 18 až 20 procent.
Nutno říct, že v tom nejsme sami, alespoň v rámci Evropy. Ženy převažují v pedagogických sborech napříč kontinentem. Podle Eurostatu v roce 2020 celkově v zemích EU na učitelských pozicích pracovalo 5,2 milionu lidí, z nichž bylo 78 % žen. Nejméně mužů lze najít ve školách v Pobaltí a dalších zemích bývalého sovětského bloku; konkrétně v Lotyšsku (12 %), Litvě (15 %) a Estonsku, Slovinsku a Bulharsku 17 %. Na druhé straně pomyslného žebříčku je potom Dánsko, Lucembursko a Španělsko, kde se zastoupení mužů v pedagogických sborech pohybuje mezi 32 a 38 %. Průměr zemí EU je 78 % žen na 22 % mužů.
Konec celibátu, více učitelek
Nebylo tomu tak ale odjakživa. Až do 2. poloviny 19. století se totiž ženy v Rakousku-Uhersku učitelkami ani stávat nemohly, mohly působit pouze jako vychovatelky nebo guvernantky, protože neměly pro vyučování ani patřičné vzdělání. Teprve v této době začaly vznikat první gymnázia a učitelské ústavy.