Pondělí 29. listopadu 2021, svátek má Zina
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

Lidovky.cz

Belgická univerzita nabízí zájemcům reklamní plochu ve vesmíru

Věda

BRUSEL - Reklamu umístěnou na oběžné dráze uvidí celý svět, bohužel o tom ale nejspíš vůbec nebude vědět. Možnost zaplatit si část „prvního billboardu ve vesmíru“ nicméně existuje.
Vesmír (ilustrační foto)

Vesmír (ilustrační foto) foto: Shutterstock

Tři doktorandi z univerzity v belgické Lovani totiž přišli s netradičním způsobem, jak zajistit financování projektu, v jehož rámci plánují v roce 2016 vypustit na oběžnou dráhu svůj miniaturní satelit. Povrch družice projektu CubeSat o velikosti přibližně papírové krabice na mléko nabízejí jako plochu pro reklamu firmám či jednotlivcům, kteří prostě chtějí do vesmíru poslat vlastní vzkaz.

„Zatím jsme prodali asi sedm procent plochy družice. Kdybychom ji zaplnili celou, získáme milion eur (asi 28 milionů Kč),“ řekl jeden z autorů projektu Tjorven Delabie.

Projekt studentů z celého světa

Družice CubeSat, kterých už bylo vypuštěno více než sto, jsou součástí projektu zahájeného v roce 1999 Polytechnickou univerzitou v Kalifornii. V současnosti se na něm podílí přes šest desítek univerzit a vysokých škol po celém světě, studenti získávají zkušenosti a znalosti, které ocení třeba firmy zabývající se vývojem a výrobou letecké techniky a podobně.

Družice mají standardní tvar, základem je kostka o hraně přibližně deset centimetrů, satelit někdy tvoří dva či tři tyto základní prvky. „Malé rozměry mají významnou výhodu: stavba i vyslání na oběžnou dráhu je daleko levnější,“ upozornil Delabie. Nízká cena, která se podle něj pohybuje okolo 100 000 eur (asi 2,8 milionu korun), a malé rozměry prý umožňují vývojářům více riskovat a stavět s novějšími technologiemi než jaké se odváží využít konzervativní výrobci velkých a drahých družic.

Financování dalších projektů

„Takže v důsledku dokážeme v zásadě to samé, co tradiční družice,“ poznamenal Delabie a zmínil nejrůznější komunikační úkoly, pozorování Země či vědecké mise a podobně. K úspěšné misi je však potřeba nejen postavit a na oběžnou dráhu dopravit samotný satelit, ale také zřídit pozemní řídící stanici a vypracovat a financovat smysluplný výzkumný projekt. „Pokud vybereme víc, než bude potřeba, chceme financovat další projekty, rozšířit vesmírný výzkum naší univerzity,“ plánuje Delabie.

Studentské CubeSat se do vesmíru nejčastěji dostávají spolu s klasickými družicemi, pokud není plně využita kapacita nosné rakety. Některé starty jsou ale značně netradiční, například z ponorky a jednu z družic doslova vhodila do vesmíru robotická ruka Mezinárodní kosmické stanice ISS.

S projekty pomáhá crowdfundingu

Přesto nejde o levnou záležitost. Belgičtí studenti si ale všimli, že jeden ze satelitů se podařilo financovat pomocí tzv. crowdfundingu přes webové stránky KickStarter. Tam mohou lidé sami přispět na projekty, které je zajímají. A přemýšleli o vlastním vylepšení.

„Kromě snahy sehnat peníze jsme také hledali něco, co by zvýšilo povědomí o výzkumu, který děláme na univerzitě a o vesmírném výzkumu jako takovém,“ vysvětlil Delabie. Jejich nápad nazvaný SpaceBillboard navíc umožňuje kromě jednotlivců zapojit také společnosti. „Zkusili jsme sami oslovit nějaké firmy v Belgii, abychom zjistili, zda by byl zájem. A reakce byla obvykle velmi příznivá. Příznivá reakce ale neznamenala, že bychom hned našli sponzora,“ poznamenal. Často prý záleželo na konkrétním člověku, se kterým se jim v dotyčné firmě podařilo mluvit.

Otevřenost inovacím

„Ukázalo se, že firmy, které peníze poskytnou, chtějí často ukázat svou otevřenost inovacím a ochotu opustit prošlapané cesty,“ míní Delabie. Mezi sponzory tak už nyní figuruje významná nadnárodní softwareová společnost, velká belgická energetická firma, ale třeba i mobilní operátor, který hodlá do vesmíru poslat jména vítězů své zákaznické soutěže.

Autoři: ,

ANALÝZA: Případ Kenosha. Média si napsala vlastní verzi

Premium Půlka Ameriky si udělala z Kylea Rittenhouse, jenž zastřelil dva lidi, vzorovou karikaturu bílého rasisty s puškou, a...

Pět nejčastějších chyb, které Češi dělají v penzijním spoření

Premium Ve starém „penzijku“ si na důchod spoří více než tři miliony Čechů a v nových fondech už přes 1,3 milionu lidí. Stát...

Strach se do lidí pouští jako jed. Horší než covid je hysterie, říká herec Dušek

Premium Je hercem, režisérem, scenáristou, moderátorem. Renesančního ducha zřejmě Jaroslav Dušek zdědil po svém rodu s modrou...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Mohlo by vás zajímat