Pondělí 29. dubna 2024, svátek má Robert
130 let

Lidovky.cz

Glosa: A co když to bude důležité?

Evropa

  6:00
V diskusi nad návrhem Evropské unie, který doporučuje změnit systém účtování telefonních hovorů, se zmiňuje pouze finanční hledisko - jak by se ale proměnily naše životy?

Ilustrační foto. foto: Siemens Reprofoto

Takovou moc by si jistě přálo mít leckteré PR oddělení – stačí jen krátká a nenápadná zmínka, kterou pak nejdete prakticky v každém médiu bez ohledu na jeho zaměření. A jakpak by ne, když se jedná o tak citlivou věc, jako je účtování telefonních hovorů, do kterého chce Evropská unie a její úředníci začít promlouvat. Taková pozornost se jejich slovům věnuje proto, že po regulaci cen za roamingové volání, už nikdo nepochybuje o tom, že jsou své plány schopni dovést do konce, byť jsou sebešílenější.

Pamatujete ještě na doby, kdy se za příchozí hovory na mobil platilo? Mobilní telefon byl tehdy znamením společenské prestiže a čísla s předčíslím 0601 zářila na vizitkách jako žádná jiná. A proto, aby majitelé prvních mobilů nenarušili auru své úspěšnosti, neřešili s volajícími příliš, kolik je hovor bude stát.

Dnes však máme jinou dobu, ve které mnoho lidí počítá poslední desetikoruny kreditu a doufá, že s nimi ještě nějakou dobu vydrží.
Samozřejmě se objevila spousta hypotéz o tom, že sdílené náklady na volání v konečném výsledku pomohou zákazníkům uspořit finanční prostředky, což je ostatně i záměr doporučení, které se snadno může zvrhnout v nařízení. Ponechejme všechny ekonomické kejkle stranou a podívejme se na problém z čistě lidského hlediska.

Když někdo bere do ruky aparát, je si vědom, co s ním chce udělat – komu bude volat a proč. A určitě při tom, třebaže nevědomě, počítá, zda-li je do své věci ochoten investovat patřičnou částku.

Nyní by takovéto rozhodování mělo padnout na obě dvě zúčastněné strany. A zatímco volající má dostatek informací pro učinění rozhodnutí, volaný může jen hádat a klást si otázku – je to opravdu důležité? 

Přitom všichni dobře víme, že máme-li se rozhodnout bez dostatku informací a ještě ke všemu v krátkém časovém horizontu, nebývá to vůbec jednoduché. Takováto situace velmi snadno způsobí stresovou zátěž, se kterou se jedinec může obtížně vyrovnávat. Jako trochu nadsazený případ použijme dispečery letového provozu nebo záchranných služeb – o náročnosti jejich profesí nikdo nepochybuje, právě kvůli zmiňované nutnosti dělat rychlá a obtížná rozhodnutí bez dostatku informací.

A tak, pokud by nařízení vstoupilo v platnost, se pro nás mobilní telefon stane dalším stresorem, třebaže si nikdo nepřipustí, že by ho ty dvě koruny za příchozí hovor mohly rozhodit. Musíme se tedy zeptat: nebude cena za případné snížení hovorného příliš vysoká?

Autor:

Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat
Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat

Téměř deset miliard korun – tolik jen za loňský rok poslaly pojišťovny lidem za úrazy, závažná onemocnění či úmrtí. Životní pojištění pomohlo za...