Neděle 9. května 2021svátek má Ctibor 4 °C polojasno Předplatné LN
Lidovky.cz > Orientace > Věda

Glosa: Necháme si našeptávat?

Google našeptává. Podle jakého klíče asi řadí své návrhy? | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Google našeptává. Podle jakého klíče asi řadí své návrhy? | foto: Lidovky.cz

Ta zpráva by mohla působit celkem nenápadně: Google do svého vyhledávače zapojil tzv. suggestions, neboli našeptávač. Je ale možné, že se kvůli tomu svět internetu zásadně změní.

Našeptávač není nijak horká technologická novinka, používá ji například český Seznam.cz, ostatně i Google ji provozoval na odděleném webu v rámci testovacího provozu. Není tedy asi nutné vysvětlovat, oč se jedná. Podle zadávaných písmen se webový formulář snaží odhadnout o co byste asi měli tak zájem podle toho, na co se jej ptali lidé před vámi. Zdánlivě prostá a užitečná myšlenka, jejíž jádro je však složitější.

Zástupci Google si tuto funkcionalitu samozřejmě pochvalují. Podle nich tak ubude překlepů a jiných chyb v zadávaných slovech, a tak se návštěvníci snáze a rychleji dostanou ke svému cíli. Nutno podotknout, že ono zúžení množiny vyhledávaných slovních spojení bude mít jistojistě pozitivní vliv i na zatížení serverů. Nakonec by se tedy mohlo zdát, že nikdo tratit nebude.

Otevírá se zde však jedno poměrně zásadní nebezpečí. Všichni chceme věřit tomu, že nám našeptávače nabízejí fráze v tom pořadí, jaké odpovídá četnosti jejich vyhledávání, což ostatně některé servery podporují zobrazením čísla u daného výrazu. Co když ale bude pořadí určovat něco jiného, například zájem inzerenta, který nebude jasně proklamovaný? Už nyní je hranice mezi „sponzorovanými odkazy“ a „relevantními odkazy“ dosti tenká a ne každý ji musí zaregistrovat. Pokud však začne někdo manipulovat s našeptávačem, pravdy se dobereme jen těžko.

Můžete sice namítnout, že jeho používání není povinné a je ho možné i vypnout. To je sice pravda, ale jedna z nejpřirozenějších lidských vlastností – lenost – určitě přinutí lidi klikat na nabízené fráze, než dopisovat ty své vlastní až do konce. Nehledě na to už jen pohled na našeptávané výrazy ovlivní vaše myšlení do té míry, že budete hledat něco jiného, než jste původně zamýšleli.

A protože Google má v oblasti internetového vyhledávání opravdu zásadní vliv, je možné, že tato drobná změna posune svět webu trochu někam jinam. Od roztroušenosti a chaosu směrem k centralisticky řízenému médiu. A to je škoda, nemyslíte?

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Bláznivý voyeur Tichý. Žil jako bezdomovec, dnes jeho fotky stojí statisíce

Miroslav Tichý žil na okraji společnosti v chudobě. Teď jeho fotky stojí... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium V jeho domě se fotky válely po zemi, padal na ně prach i bláto z bot. Na téměř každé z nich byla skvrna od kávy nebo...

Za fotky nehody Philipa nabízeli obří sumu. Neprodal jsem, říká exšéf Kladrub

Princ Philip jako vozataj čtyřspřeží. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Když v roce 1996 přijela do Čech britská královna Alžběta II., snad nikdo nemohl velkému milovníkovi koní a jejich...

Svačiny jsou zbytečné. Stačí jíst dvakrát denně, vysvětluje profesor Anděl

Michal Anděl vedoucí Centra pro výzkum výživy, metabolismu a diabetu 3.... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Nadváhu má v Česku až 44 procent mužů a 31 procent žen. A obezitu dalších 20 procent mužů a 18 procent žen. Statisíce z...