Pondělí 29. dubna 2024, svátek má Robert
130 let

Lidovky.cz

Hledá se „zelený“ Brouk s hi-fi

Věda

  10:26
PRAHA - Konstruktéři, automobilové firmy i nadšenci mohou nastartovat své mozkové závity: v roce 2009 se mohou všichni se svými automobily ucházet o více než 10 milionů dolarů. Ale soutěžící musí myslet úsporně.

Chcete mě, když jsem úsporné. foto: Reprofoto

Nadace cen X, která se proslavila především soutěží pro létající stroj, který dopraví několik osob do výšky větší než 100 km (tedy poněkud libovolně určenou „hranici vesmíru“), se tentokrát soustředí na přízemnější cíle.

Nejvyšší soud pošpinil CO2

Výsledkem, který by slušel napínavému sportovnímu utkání, skončil tento týden soudní spor před Nejvyšším soudem Spojených států o to, zda má oxid uhličitý patřit mezi znečišťující látky regulované zákonem. V poměru 5:4 se nakonec soudci přiklonili k tomu, že CO2, unikající z výfuků, musí být podle současných zákonů považovaný za škodlivinu. Stát by tedy měl po výrobcích aut požadovat, aby jeho emise regulovali, a za překročení limitů je trestat. Soud uznal, že tento plyn přímo neškodí zdraví, ale vede ke změnám klimatu, které ve svém důsledku mohou způsobit újmu na lidských životech i majetku. Státní orgány (především EPA – Úřad na ochranu životního prostředí) tak podle amerických zákonů mají pravomoc a povinnost omezovat emise tohoto skleníkového plynu, aby předešly možným škodám.

Případ soudu předložila různorodá skupina navrhovatelů, ve které bylo několik států USA (například Massachusetts) a americký ostrov Samoa (ti všichni se bojí škod způsobených zvednutím hladiny moří) a dobrovolné organizace zájemců o ochranu životního prostředí. Společně žalovali právě EPA, která odmítla jejich návrh na regulaci CO2. Úřad na ochranu životního prostředí při obraně v podivné mesalianci spojil své síly i s několika výrobci automobilů.

EPA se nyní téměř jistě uchýlí ke zdržovací taktice. Za 18 měsíců jsou v USA prezidentské volby a nový pán Bílého domu rozhodne, nakolik americká státní správa „zezelená.“

Peníze, které nadace získá od soukromých sponzorů, chce udělit automobilu, jenž do vzduchu vypustí jenom 125 gramů CO2 na kilometr jízdy a především na jediný litr paliva (nemusí jít o benzin ani naftu) ujede alespoň 43 kilometrů. Za podivné číslo může převod na jednotky SI. Nadace sídlí v Americe, takže podmínky hovoří o ujetí 100 mil na galon paliva. Ti, kdo znají současné vozy, vědí, že uvedené cíle nejsou zcela nereálné. Dnešní automobily ujedu na litr paliva v průměru asi 10 kilometrů, ale ty nejúspornější až 28 kilometrů. A v případě emisí CO2 se již dnes některé vozy pohybují určenou hranicí.

Ale v případě ceny X jde o více než soutěž experimentálních vozidel: organizátoři soutěž rozdělili na dvě kategorie. V „mainstreamové“ má jít o vůz, který má naplňovat představy většiny motoristů (například musí dosahovat alespoň 160 km/h, slušně akcelerovat a také mít zvukovou soupravu). A musí být tak levný, aby se ho v USA ročně mohlo prodávat kolem 10 tisíc kusů. Pro experimentátory je určena „alternativní“ kategorie, v níž jsou na komfort posádky kladeny menší nároky.

Nadace X a nezávislí odborníci se shodují, že vítěz ceny nemusí přijít se zcela novými postupy. Cena X má především vyvážit riziko, které je spojeno s uvedením šetrného vozu v době, kdy řidiči dávají přednost stále komplikovanějším autům. Právě nárůst hmotnosti příslušenství, a tím celého vozu, je do značné míry zodpovědný za to, že i přes technologický pokrok spotřeba aut dnes spíš roste, než klesá.