Výzkumníci vyzkoušeli z euklidovské geometrie skupinu amazonských indiánů kmene Mundurucu. Dvaadvaceti dospělým a osmi dětem dávali různé úkoly a otázky. Ukázalo se, že indiáni chápou například to, že se rovnoběžky nikdy nepotkají nebo že součet vnitřních úhlů u libovolného trojúhelníku se nikdy nemění.
Stejné úkoly pak dostali také dospělí a děti ve Francii a ve Spojených státech. Jejich výsledky byly srovnatelné s indiány, v případě trojrozměrných těles si indiáni vedli dokonce lépe. Relativně nejhorších výsledků dosahovaly americké děti ve věku pěti až šesti let.
Na základě výsledků jsme došli k závěru, že si v raném dětství intuitivně osvojujeme chápání základů geometrie, které jsou v souladu s euklidovskou geometrií, a nepotřebujeme k ní mít formální vzdělání, říká hlavní autorka Veronique Izardová z francouzského Národního centra vědeckého výzkumu v Paříži a Descartovy univerzity. Zdá se tedy, že sklony ke geometrickému pojetí světa máme, alespoň do jisté míry, vrozené.
Příloha Věda a Výzkum vychází v Lidových novinách každé úterý.