Diskuze
OBRAZEM: Svezli jsme se prvním českým autobusem na vodík
Děkujeme za pochopení.
P. Fiala
Vodík nebo elektrická energie?
Dle mne, vodík coby pohon automobilů přijde na řadu mnohem později, nežli pohon automobilů na elektrickou energií čerpanou z baterií.
Ke čtenářům, dejte si v prohlížeči vyhledat "elektromobil" či "fotovoltaika", či nějakou světovou automobilovou značku.
FotoVoltaické panely se vyrábí také v Číně, a Čína se také angažuje v rovníkové Africe. Viz také nová Nobelovka. Teorie a praxe - stále to platí!
Hodnocení účinnosti dle pana Kolmana (viz níže) je správné, a pokud by se přidalo hodnocení v Kč, to bychom koukali!
Stejně tak to platí o účinnosti pro jadernou či uhelnou elektrárnu ČEZ. Máte-li standardní představivot: zkuste si to představit. Kdepak se veme pára na turbíně elektrárny ČEZ? Zničí se krajina do hloubky stovky metrů, likvidovaly se zachovalé majetky měst a vesnic aby se získalo uhlí do kotlů, atd., atd. Přemýšlejte co to stálo a stále stojí miliard Kč ze státního rozpočtu (našich daní). Stejně tak je to s jadernými elektrárnami ČEZ, kde máme dokonce zkušenost s Černobylem.
V. Kolman
Re: Vodík nebo elektrická energie?
Pane Fialo, Černobylskou atomovou elektrárnu bych s Temelinskou (Dukovanskou) nesrovnával. V Černobylu byl použit jiný, daleko nebezpečnější nestabilní typ reaktoru (tuším s grafitovým moderátorem - odborníci prominou možná nepřesnou terminologii laika), nežli typ reaktoru použitý v Temelínu. Ten je, údajně, nesrovnatelně bezpečnější.
Jinak - i mně občas napadlo, ODKUD SE BEROU PENÍZE, které jsou placeny za nové domy pro lidi, vystěhované ze zlikvidovaných obcí "nad uhlím", kdo financuje rekultivaci a podobně. Že by to všechno "zatáh" ČEZ?
V. Kolman
DEMAGOGIE ÚČINNOSTI
Autor správně uvádí, že spalovací motor má účinnost cca 25% a palivový článek cca 50%. To je sice pravda - ale!!!
Vodík neroste na stromech, je potřeba ho nějak vyrobit. V tom případě je ale potřeba vzít v úvahu i účinnost elektrolyzéru, který vyrábí elektrolyzou z vody kyslík a vodík. Účinnost elektrolyzéru nebude asi moc slavná. Pak ještě energii, potřebnou pro stlačení vodíku do zásobníků.
Nesmíme zapomenout ani na účinnost přeměny tepelné energie v elektrárně na energii elektrickou. VÝSLEDNÁ ÚČINNOST VODÍKOVÉHO POHONU BUDE TEDY PODSTATNĚ NIŽŠÍ!
Ani s ekologií to není tak úplně v pořádku. Samotný autobus nesmrdí - to je neoddiskutovatelná pravda. ALE! Pokud elektrolyzer (pro výrobu vodíku) používá proud z tepelné elektrárny, pak se pouze trochu změní charakter kouře a kokuř se jenom přesune z města do místa elektrárny. Pokud ale použijeme proud z FV, větrných, či (zelenými tak zatracovaných) atomových elektráren, pak je přínos "vodíkobusu" i ekologický.
Zajímavé by bylo i poruvnání vlastností (včetně účinnosti) pohonu s palivovými články + elektromotorem versus vodík + na spalování vodíku upraveného spalovacího motoru. Ten by také nesmrděl a navíc by nebylo potřeba zabudovávat "hlučítko" pro nepozorné chodce :-))
A. Holík
Re: DEMAGOGIE ÚČINNOSTI
Jojo .. slysel jsem ze vodikove motory (elektricke i spalovaci) se hojne pouzivaji na Islandu, v hromadne doprave snad vyhradne. Ale to je hlavne proto ze Island nema vlastni ropu, a jeji dovoz po mori povazuje za velmi rizikovy. Je tede jiny duvod.
Ve velkych mestech by to mozna smysl melo kvuli smradu, na druhou stranu autobusy se v mestke doprave imho ztrati.