Pátek 26. dubna 2024, svátek má Oto
130 let

Lidovky.cz

Diskuze

OBRAZEM: Svezli jsme se prvním českým autobusem na vodík

Neratovické městské autobusy parkují v oploceném areálu v těsném sousedství chemičky Spolana. Většina z nich je momentálně „v terénu“, zhruba patnáct autobusů stojí na prostorném dvoře hned vedle garáží.
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

P. Fiala

7. 10. 2010 11:55
Vodík nebo elektrická energie?

Dle mne, vodík coby pohon automobilů přijde na řadu mnohem později, nežli pohon automobilů na elektrickou energií čerpanou z baterií.

Ke čtenářům, dejte si v prohlížeči vyhledat "elektromobil" či "fotovoltaika", či nějakou světovou automobilovou značku.

FotoVoltaické panely se vyrábí také v Číně, a Čína se také angažuje v rovníkové Africe. Viz také nová Nobelovka. Teorie a praxe - stále to platí!

Hodnocení účinnosti dle pana Kolmana (viz níže) je správné, a pokud by se přidalo hodnocení v Kč, to bychom koukali!

Stejně tak to platí o účinnosti pro jadernou či uhelnou elektrárnu ČEZ. Máte-li standardní představivot: zkuste si to představit. Kdepak se veme pára na turbíně elektrárny ČEZ? Zničí se krajina do hloubky stovky metrů, likvidovaly se zachovalé majetky měst a vesnic aby se získalo uhlí do kotlů, atd., atd. Přemýšlejte co to stálo a stále stojí miliard Kč ze státního rozpočtu (našich daní). Stejně tak je to s jadernými elektrárnami ČEZ, kde máme dokonce zkušenost s Černobylem.

0 0
možnosti

V. Kolman

7. 10. 2010 14:28
Re: Vodík nebo elektrická energie?

Pane Fialo, Černobylskou atomovou elektrárnu bych s Temelinskou (Dukovanskou) nesrovnával. V Černobylu byl použit jiný, daleko nebezpečnější nestabilní typ reaktoru (tuším s grafitovým moderátorem - odborníci prominou možná nepřesnou terminologii laika), nežli typ reaktoru použitý v Temelínu. Ten je, údajně, nesrovnatelně bezpečnější.

     Jinak - i mně občas napadlo, ODKUD SE BEROU PENÍZE, které jsou placeny za nové domy pro lidi, vystěhované ze zlikvidovaných obcí "nad uhlím", kdo financuje rekultivaci a podobně.   Že by to všechno "zatáh" ČEZ?

0 0
možnosti

V. Kolman

7. 10. 2010 9:51
DEMAGOGIE ÚČINNOSTI

Autor správně uvádí, že spalovací motor má účinnost cca 25% a palivový článek cca 50%. To je sice pravda - ale!!!

     Vodík neroste na stromech, je potřeba ho nějak vyrobit. V tom případě je ale potřeba vzít v úvahu i účinnost elektrolyzéru, který vyrábí elektrolyzou z vody kyslík a vodík. Účinnost elektrolyzéru nebude asi moc slavná. Pak ještě energii, potřebnou pro stlačení vodíku do zásobníků.

     Nesmíme zapomenout ani na účinnost přeměny tepelné energie v elektrárně na energii elektrickou. VÝSLEDNÁ ÚČINNOST VODÍKOVÉHO POHONU BUDE TEDY PODSTATNĚ NIŽŠÍ!

     Ani s ekologií to není tak úplně v pořádku. Samotný autobus nesmrdí - to je neoddiskutovatelná pravda. ALE! Pokud elektrolyzer (pro výrobu vodíku) používá proud z tepelné elektrárny, pak se pouze trochu změní charakter kouře a kokuř se jenom přesune z města do místa elektrárny. Pokud ale použijeme proud z FV, větrných, či (zelenými tak zatracovaných) atomových elektráren, pak je přínos "vodíkobusu" i ekologický.

     Zajímavé by bylo i poruvnání vlastností (včetně účinnosti) pohonu s palivovými články + elektromotorem versus vodík + na spalování vodíku upraveného spalovacího motoru. Ten by také nesmrděl a navíc by nebylo potřeba zabudovávat "hlučítko" pro nepozorné chodce :-))

0 0
možnosti

A. Holík

7. 10. 2010 11:44
Re: DEMAGOGIE ÚČINNOSTI

Jojo .. slysel jsem ze vodikove motory (elektricke i spalovaci) se hojne pouzivaji na Islandu, v hromadne doprave snad vyhradne. Ale to je hlavne proto ze Island nema vlastni ropu, a jeji dovoz po mori povazuje za velmi rizikovy. Je tede jiny duvod.

Ve velkych mestech by to mozna smysl melo kvuli smradu, na druhou stranu autobusy se v mestke doprave imho ztrati.

0 0
možnosti