Sobota 11. května 2024, svátek má Svatava

Rok 2006: prapředci zubařů i boj o planety

PRAHA - Genetici rozluštili dědičnou informaci včely, lékaři vyzkoušeli operaci ve stavu beztíže, astronomové vyškrtli Pluto ze seznamu planet. Tyto i další objevy a události přinesl rok 2006.

Planety vznikají z mračna prachu a plynu, které obáhá kolem mladých hvězd. foto: Reprofoto

Poprvé v zubařském křesle
Francouzští archeologové objevili vyvrtané díry v zubech u kosterních pozůstatků devíti lidí z doby před 9000 lety. V dubnovém vydání časopisu Nature spekulují, že nálezy z pákistánského Mehrgaru mohou být nejstarším důkazem o zubařském zákroku.

Strmý pád z výsluní
Jako první naklonoval psa. V prestižním časopise Science také zveřejnil výsledky klonování lidských kmenových buněk, které se mohou uplatnit při léčbě různých chorob, „šité na míru“ konkrétního pacienta. Jihokorejský vědec Woo Suk Hwang ohromoval celý svět. Právě před rokem ale vyšlo najevo, že výsledky druhého experimentu zfalšoval. Musel opustit Soulskou univerzitu, v květnu byl obžalován z podvodu a ze zpronevěry státních dotací do vědy.

Pluto zmizelo ze seznamu planet
Sluneční soustava má od letošního roku oficiálně jen osm planet. Valné shromáždění mezinárodní astronomické unie v srpnu v Praze odhlasovalo, že Pluto není planeta. Přispěly k tomu nedávné objevy těles na okraji sluneční soustavy, z nichž některá jsou větší než Pluto.

Genetický klíč k lidskosti
Mezinárodní tým vědců našel v genetickém kódu člověka úseky, které se vyvíjejí rychleji než jiné. Části DNA, jež prošly zrychlenou evolucí, v sobě mohou podle odborníků ukrývat genetický klíč k lidskosti. Uvedlo to jedno ze srpnových vydání časopisu Nature.

Operace ve stavu beztíže
Ve speciálně upraveném dopravním letadle, simulujícím podmínky na oběžné dráze Země, odstranili v září francouzští lékaři pacientovi tukovou bulku. Úspěšná operace naznačuje, jak může být v budoucnu postaráno o zdraví astronautů.

Léky z živé továrny
Američtí výzkumníci v říjnu v časopise Science oznámili, že geneticky upravili kvasinku Pichia pastoris. Po „přeškolení“ začal tento mikroorganismus vyrábět lidské bílkoviny, velmi cenné a ceněné v medicíně.

Ledy nezadržitelně mizí
Pokud bude lidstvo vypouštět do atmosféry stejné množství skleníkových plynů jako dosud, zmizí z oblasti severního pólu do roku 2040 veškerý led. S radikálním tvrzením přišli v prosinci američtí vědci.

Vysněný plášť neviditelnosti
Američtí a britští výzkumníci v říjnu vyvinuli zařízení, které dovede určitý předmět schovat zatím alespoň před mikrovlnným zářením.

Cesta z vody na souš
Dobře zachovalá kostra ryby druhu Gogonausus z doby před 380 miliony let objevená v západní Austrálii vyplňuje mezeru mezi vodními a suchozemskými živočichy. Australští paleontologové, kteří o nálezu informovali v říjnu, živočicha považují za chybějící klíč k vysvětlení evoluce obratlovců.

Slepou myš vyléčila transplantace
Průlom v léčbě očních chorob se v listopadu podařil britsko-americkému týmu, který vrátil zrak slepé myši. Transplantace buněk sítnice by se podle odborníků do deseti let mohla uskutečnit také u lidí.

Rozhodnuto o stavbě „malého Slunce“
Zařízení, které bude vyrábět energii podobným způsobem jako Slunce, se má stát realitou do 10 let. Smlouvu o stavbě experimentálního fúzního reaktoru ITER podepsala v listopadu Evropská unie a šest světových velmocí. Na ITER založené komerční reaktory mají začít pracovat kolem roku 2050.