Sobota 11. května 2024, svátek má Svatava

Savci se šestým smyslem

VĚDA V ROCE 2009 - Jeleni a srnčí zvěř i skot rozeznávají polohu zemských magnetických póly. Dokazuje to jejich zmatené chování v blízkosti stožárů a vedení velmi vysokého napětí.

Věda 2009 - Srny ztracené pod elektrickým vedením foto: Šimon , Lidové noviny

Výsledky studie česko-německého týmu zveřejněné v březnu v on-line časopisu PNAS vzbudily mimořádný zájem médií i vědeckých kruhů. Závěr výzkumu totiž říká, že velcí savci mají kromě pěti smyslů - čichu, zraku, sluchu, hmatu a chuti ještě další, šestý, schopnost orientovat se v terénu podle magnetického pole.

Vědci udělali objev na základě statistického vyhodnocení satelitních snímků i přímého pozorování, aby zjistili v jakém směru skot a spárkatá zvěř stojí.

"Když se zvířata pohybovala ve volné přírodě a nebránily jim v tom terénní překážky nebo povětrnostní podmínky, otáčela se při pastvě většinou tak, aby osa těla mířila od severu k jihu. Stejnou polohu volila při spánku. Pokud se ale vyskytovala v dosahu vedení vysokého napětí, jejich orientační smysl podle magnetických pólů selhával a zvířata stála hlavou do různých světových stran," říká vedoucí týmu český biolog profesor Hynek Burda, který na Univerzitě Duisburg-Essen v Essenu vede katedru obecné zoologie.

Rušivý efekt se projevoval do vzdálenosti okolo padesáti metrů od silnoproudého vedení a reagovalo na něj 60 až 80 procent pozorovaných zvířat. Profesor Burda to vysvětluje tím, že elektromagnetické pole v okolí vysokonapěťových rozvodů ruší schopnost zvířat vnímat magnetické pole Země.

Výsledky studie by se mohly využívat například při stavbě kravínů.

Rozdáváme kojenecké mléko Hipp ZDARMA