Diskuze
Povinný domácí úkol? Protizákonný „bič na rodiče“. V Česku se rozhořela debata o volném čase žáků
Děkujeme za pochopení.
A63r84n27o31š48t 11K35o52b63y45k96a
Osobně si myslím, že RVP/ŠVP by měl obsahovat rozsah domácí přípravy pro typického žáka v daném ročníku a pak ŠVP možná rozdělení mezi předměty.
A učitel by měl tento rozsah a očekávaný obsah zapisovat do TK a neměl by výrazně překročit normu ve dni, neměl by v součtu být větší než je norma a také by se nikdy nemělo očekávat, že je žák schopen toto splnit ze dne na den, nebo přes víkend. Tento zápis v TK by měl být dálkově přístupný rodičům.
R34a65d35e46k 11S47á38r69k67ö69z81i
Zde jsou mé původní odpovědi na otázky redaktorky, z nichž se do článku dostala jen jedna vytržená věta a další věta zcela smyšlená, kterou jsem nikdy neřekl a s níž navíc vůbec nesouhlasím...
Hovoří se o tom, že by se domácí úkoly úplně přestaly dávat. Co si o tomto návrhu myslíte?
Domácí úkoly jsou jen jednou částí obecnějšího celku, kterému můžeme říkat domácí příprava na výuku. Podle mezinárodních srovnání je čas, který věnují žáci přípravě na školu doma, v Česku pod průměrem zemí OECD. Ponechal bych v kompetenci konkrétních učitelů, zda zadávají žákům domácí úkoly. Vždyť i petice proti povinným domácím úkolům měla jen tísícovku podpisů, přestože základní školy navštěvuje více než jeden milion žáků. Evidentně to ani pro rodiče není nic, co by se mělo plošně řešit. Vlastně mě překvapuje ten značný mediální ohlas, jiné petice s mnohem větší podporou úplně zapadly...
V čem vidíte přínos a nevýhody domácích úkolů?
Přínos je určitě v procvičení toho, co se žák učil ve škole. Zopako
A27r78n44o78š61t 32K17o85b92y76k83a
Potíž je v nezakotvenosti a rozvolněnosti školského zákonodárství. Jsme pluralitní společnost a to znamená, že rodiče mají velmi rozdílné přístupy k výchově, vzdělání i času svému i dětí. Proto je nutno nastavit poměrně jasně pravidla a nenechávat nepsané předpoklady, že to tak vždycky bylo.
Proto si myslím, že domácí příprava i její rozsah (rozsah možného rozsahu :) ) by měl být vyjádřen v dokumentu dostatečné právní síly, kterým je RVP a odvozeně ŠVP. A ve ŠkZak by k tomu mělo být jasné zmocnění.
A měla by být zakotvena nějak i míra vyžadované spolupráce rodičů ("sežeňte do zítra jehlu a kanavu"), ...
R58a71d29e11k 87S43á37r38k97ö46z15i
Chtěl bych se distancovat od výroku, který je v článku uveden jako citace u mého jména. Jeho první část v uvozovkách je vytržená z kontextu a druhou část jsem nikdy neřekl! Očekávám veřejnou omluvu od redakce Lidových novin...
„Jsou tu tvořivé úkoly, kdy žák může projevit sám sebe. Domácí úkol může být i akční, například něco zjistit od rodičů nebo v okolí bydliště,“ navrhuje prezident Pedagogické komory Radek Sárközi s tím, že to samozřejmě vyžaduje větší aktivitu učitele a je to náročnější než zadávat úkoly typu „cvičení pět na straně 10“.
V30l79a43d36i89m69i73r 91H55o93l80y
Jasně, zrušit úkoly, místo hodiny matiky by si děti, které mají zrovna náladu mohly zazpívat, ostatní by dělaly, co je baví, prostě škola hrou.
Akorát by z nich vyrostlo stádo hlupáků.
S69v48a13t44a 76D51e29d50i21c
Na vysoke skoly nastupuje 60% vekove kohorty. Gaussova krivka nam rika, ze 50% lidi ma IQ >= 100 bodu.
Co z toho plyne ? Ze vysokoskolakem se minimalne od roku 2016 stava i jedinec z podprumernou inteligenci, ktereho si nemuzeme stresovat nejakymi vykony a pripravou. A tim mene domacimi ukoly.
K74a81r45e50l 35P39a40v82l79i72k
No dostaval jsem domaci ukoly. Obcas za mne mati kreslila (2-5 tride) no ale rozhodne to pokladam za dobrou pripravu na budoucnost.
J23a97n 28B94í27l26e29k
Nic se nemá přehánět, ani domácí úkoly. Stačí 1 na den!