Osobně si myslím, že RVP/ŠVP by měl obsahovat rozsah domácí přípravy pro typického žáka v daném ročníku a pak ŠVP možná rozdělení mezi předměty.
A učitel by měl tento rozsah a očekávaný obsah zapisovat do TK a neměl by výrazně překročit normu ve dni, neměl by v součtu být větší než je norma a také by se nikdy nemělo očekávat, že je žák schopen toto splnit ze dne na den, nebo přes víkend. Tento zápis v TK by měl být dálkově přístupný rodičům.
Zde jsou mé původní odpovědi na otázky redaktorky, z nichž se do článku dostala jen jedna vytržená věta a další věta zcela smyšlená, kterou jsem nikdy neřekl a s níž navíc vůbec nesouhlasím...
Hovoří se o tom, že by se domácí úkoly úplně přestaly dávat. Co si o tomto návrhu myslíte?
Domácí úkoly jsou jen jednou částí obecnějšího celku, kterému můžeme říkat domácí příprava na výuku. Podle mezinárodních srovnání je čas, který věnují žáci přípravě na školu doma, v Česku pod průměrem zemí OECD. Ponechal bych v kompetenci konkrétních učitelů, zda zadávají žákům domácí úkoly. Vždyť i petice proti povinným domácím úkolům měla jen tísícovku podpisů, přestože základní školy navštěvuje více než jeden milion žáků. Evidentně to ani pro rodiče není nic, co by se mělo plošně řešit. Vlastně mě překvapuje ten značný mediální ohlas, jiné petice s mnohem větší podporou úplně zapadly...
V čem vidíte přínos a nevýhody domácích úkolů?
Přínos je určitě v procvičení toho, co se žák učil ve škole. Zopako
Potíž je v nezakotvenosti a rozvolněnosti školského zákonodárství. Jsme pluralitní společnost a to znamená, že rodiče mají velmi rozdílné přístupy k výchově, vzdělání i času svému i dětí. Proto je nutno nastavit poměrně jasně pravidla a nenechávat nepsané předpoklady, že to tak vždycky bylo.
Proto si myslím, že domácí příprava i její rozsah (rozsah možného rozsahu :) ) by měl být vyjádřen v dokumentu dostatečné právní síly, kterým je RVP a odvozeně ŠVP. A ve ŠkZak by k tomu mělo být jasné zmocnění.
A měla by být zakotvena nějak i míra vyžadované spolupráce rodičů ("sežeňte do zítra jehlu a kanavu"), ...
Chtěl bych se distancovat od výroku, který je v článku uveden jako citace u mého jména. Jeho první část v uvozovkách je vytržená z kontextu a druhou část jsem nikdy neřekl! Očekávám veřejnou omluvu od redakce Lidových novin...
„Jsou tu tvořivé úkoly, kdy žák může projevit sám sebe. Domácí úkol může být i akční, například něco zjistit od rodičů nebo v okolí bydliště,“ navrhuje prezident Pedagogické komory Radek Sárközi s tím, že to samozřejmě vyžaduje větší aktivitu učitele a je to náročnější než zadávat úkoly typu „cvičení pět na straně 10“.
Jasně, zrušit úkoly, místo hodiny matiky by si děti, které mají zrovna náladu mohly zazpívat, ostatní by dělaly, co je baví, prostě škola hrou.
Akorát by z nich vyrostlo stádo hlupáků.
Na vysoke skoly nastupuje 60% vekove kohorty. Gaussova krivka nam rika, ze 50% lidi ma IQ >= 100 bodu.
Co z toho plyne ? Ze vysokoskolakem se minimalne od roku 2016 stava i jedinec z podprumernou inteligenci, ktereho si nemuzeme stresovat nejakymi vykony a pripravou. A tim mene domacimi ukoly.
No dostaval jsem domaci ukoly. Obcas za mne mati kreslila (2-5 tride) no ale rozhodne to pokladam za dobrou pripravu na budoucnost.
Nic se nemá přehánět, ani domácí úkoly. Stačí 1 na den!