Neděle 5. května 2024, svátek má Klaudie

„Tvář“ na Marsu bez tajemství

PRAHA - Když v roce 1976 publikovala NASA fotografie pořízené sondou Viking z oběžné dráhy Marsu, zavládlo mezi veřejností velké vzrušení. Na jednom ze snímků oblasti jménem Cydonia byla totiž zachycena velká skalní formace, která značně připomínala lidskou tvář.

"Tvář" na Marsu.

„Stíny vykreslují iluzi očí, nosu a úst“, uváděl původní popisek, kterým snímek opatřili američtí odborníci. Přestože vědci zastávali od počátku názor, že jde o objekt přírodního původu, vyrojila se záplava publikací pokládající „tvář“ na Marsu za objekt umělého původu a tedy nezvratný důkaz inteligentního života. Motiv se objevil i ve známém seriálu Akta X.

„Zakletá“ oblast
Neúspěchy několika dalších výprav na Mars, jak amerických, tak sovětských, spekulace ještě rozdmychaly. Další snímky oblasti Cydonia pořídila až v roce 1998 sonda Mars Global Surveyor. V roce 2001 pak pořídila doposud nejdokonalejší záběry oblasti.

Evropská sonda Mars Express obíhá kolem rudé planety už více než dva roky. Nese velmi citlivé přístroje, kterým vděčíme za řadu objevů, například první pozorování polární záře na Marsu. Na oblast Cydonia se přístroje sondy zaměřily poprvé v roce 2004. Několik pokusů zmařila nepřízeň počasí, nad údajnou tváří se vznášela oblaka prachu.

Důkladné zmapování oblasti, která už po tři desetiletí dráždí představivost fanoušků kosmického výzkumu, se zdařilo až při průletu v červenci letošního roku. Nové snímky takzvané „tváře“ z Marsu mají několikanásobně vyšší rozlišení, než původní třicet let staré fotografie, které celý rozruch způsobily. Jeden obrazový bod na snímku pořízeného s využitím stereokamery s velkým rozlišením (HRSC) tentokrát odpovídá oblasti přibližně čtrnáct krát čtrnáct metrů. Záběry znovu potvrdily, že takzvaná tvář je ve skutečnosti obyčejná hora. Za její formování není zodpovědná mimozemská civilizace, ale posuvy půdy.

Bez města i pyramidy
Na snímcích je dobře patrný rovněž objekt, který záhadologové vydávali za pyramidu. I ten je jednoznačně produktem geologických procesů stejně jako údajné rozpadající se město.

„Snímky marsovské oblasti Cydonia jsou skutečně senzační,“ říká Agustin Chicarro, jeden z vědců pracujících v Evropské kosmické agentuře na projektu Mars Express. „Poskytují působivý pohled na oblast, o kterou jeví intenzivní zájem planetární geologové.“

Cydonia leží v oblasti, kde jižní výšiny přecházejí do plání táhnoucích se k severu planety. Tamní krajinu tvoří široká údolí vyplněná kamením a izolované kopce lišící se jak tvarem, tak výškou.

Podle odborníků je útvar známý jako Tvář na Marsu stolovou horou. Takové jsou k vidění i na Zemi. Tam se však na jejich formování podílela voda. Není proto vyloučeno, že Cydonia leží v místech, kde před miliardami let bylo moře.

10 nejčastějších podvodů na internetu: Dokážete ochránit sebe i svou rodinu?

V digitální éře, kde technologie proniká do všech aspektů našich životů, se také zvyšuje riziko podvodů. Od falešných e-mailů a inzerátů až po...