Neděle 26. května 2024, svátek má Filip

Získejte všechny články mimořádně
    jen za 49 Kč/3 měsíce

• schránka
  • Přihlásit Můj účet

Vědci se radují ze zrnka písku

LOS ANGELES - Sonda Phoenix, která konce května úspěšně přistála na Marsu, poslala na Zem snímky marsovského prachu a písku v největším rozlišení, jako bylo kdy pořízeno. Snímky byly pořízeny optickým mikroskopem a jsou na nich částice - některé tak malé, jako desetina průměru lidského vlasu - nabrané na sklíčko, když Phoenix dosedl na povrch Marsu.

Jedno z malých zrnek zobrazených na snímku je průhledné a bělavé a podle vědců se jedná o minerál, patrně o sůl, a nikoli o led, který by vědci chtěli najít. foto: NASA

"Máme snímky ukazující rozmanitost mineralogie Marsu v měřítku, které nemá obdoby v historii planetárního výzkumu," řekl Michael Hecht z laboratoře amerického Národního úřadu pro letectví a vesmír (NASA). Odebrání a vyfotografování vzorku pod mikroskopem přitom bylo především způsobem, jak otestovat funkčnost přístrojů.

Jedno z malých zrnek zobrazených na snímku je průhledné a bělavé a podle vědců se jedná o minerál, patrně o sůl, a nikoli o led, který by vědci chtěli najít. Další částice jsou červenohnědé jako povrch Marsu nebo tmavé a lesklé.

Černobílá fotografie pořízená sondou 11 den po přistání
Černobílý snímek povrchu Marsu, který pořídila sonda Phoenix jedenáctý den po přistání na rudé planetě.

"To, co vidíme v mikroskopu, s největší pravděpodobností není led," říká Tom Pike, který vede geologický tým sondy Phoenix. Podle něj by se tak malý kousek ledu rozpustil, ještě než by bylo možné ho vyfotografovat. "Ovšem objevení soli, která se často nachází kolem ledu, by bylo neméně slibné," dodal Pike.

Phoenix měl ve středu odebrat vzorek marsovské půdy v místě, které vědcům připadá velmi nadějné, protože se v něm pod povrchem nachází vrstva něčeho, co by mohl být led.

Bílé místo, které odkrylo rameno sondy Phoenix
Odebrání vzorku se ale opozdilo kvůli problémům s komunikací prostřednictvím družice Mars Odyssey, která sondě předává pokyny ze Země. Vědci proto ve čtvrtek odeslali pokyn k odebrání vzorku znovu prostřednictvím družice Mars Reconnaissance Orbiter.

Sonda je uzpůsobena k odebírání vzorků půdy až z hloubky půl metru. Ty poté přenese k dalším zařízením, která analyzují chemické složení vzorku. Vedle ledu má na Marsu pátrat po stopách vody v tekutém skupenství, která by naznačovala možnost výskytu života. Její mise má trvat nejméně tři měsíce.