Neděle 4. prosince 2022, svátek má Barbora
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

Vědci slaví úspěch: Rozluštili úplnou strukturu genomu viru HIV

WASHINGTON - Američtí vědci rozluštili pomocí nové techniky kompletní strukturu genomu viru HIV způsobujícího nemoc AIDS, což by mohlo urychlit výzkum a vývoj nových antivirových léků.

vir HIV foto: John A. Wrobel

Podle odborného časopisu Nature je to poprvé, co se vědci dopracovali k celkové genetické mapě tohoto fatálního viru, informovala agentura AFP.

"Doufáme, že to otevře cestu k mnoha novým možnostem objevů nových léčiv," řekl Kevin Weeks ze Severokarolínské univerzity, který stál v čele výzkumného týmu.

U viru HIV, který je hlavní příčinou pandemie AIDS, je stejně jako u viru chřipky, hepatitidy C nebo obrny, nositelkou genetické informace molekula kyseliny ribonukleové RNA, která umožňuje tvorbu bílkovin. U většiny organismů a u savců je nositelkou genetické informace kyselina deoxyribonukleová DNA. Genetické informace obsažené v RNA jsou ale komplexnější.

Nová chemická metoda amerických vědců, nazvaná SHAPE, nejenže jako jiné metody, například krystalografie, umožní zachytit přesnou pozici každého atomu, ale obsáhne větší záběr, větší obrázek, a to nejen na úrovni atomů.

"Začínáme zároveň chápat i různé úskoky genomu, které umožňují, že lidské tělo virus nerozezná," řekl Kevin Weeks. Nová metoda podle vědců umožní jakýsi "letecký pohled" vysokého rozlišení na architekturu genomu viru a jeho možné funkce.

Velmi důležité podle vědců také je, že nová technika nejenže může přispět k objevu nových léků proti samotnému fatálnímu viru, ale může být použita i při hledání nových léků proti takovým na první pohled banálním onemocněním, jako je například obyčejné nachlazení.

Témata: virus, genom, sekvence DNA, AFP