Sobota 27. července 2024, svátek má Věroslav

jen za 49  Kč / 1. měsíc

• schránka
  • Přihlásit Můj účet

Vědecká lekce

Matematika, co mění svět. Že teoretický model přinese brexit i Trumpovo vítězství, si ani génius Simons nespočítal

Ilustrační foto foto: Profimedia.cz

Geniální matematik Jim Simons v květnu 2024 zemřel ve věku 86 let. Jeho objevy v topologii přispěly k rozvoji fyzikálních teorií strun a kvantového pole. Byl i úspěšným manažerem: během deseti let ze své katedry matematiky na Univerzitě Stony Brook udělal jednu z nejlepších v USA a za přínos matematice byl zvolen do americké Národní akademie věd. A také pomáhal změnit svět.

Tato skvělá kariéra je ovšem jen první třetinou životopisu Jima Simonse. Ve svých 40 letech opustil akademický svět, a aniž by cokoli věděl o vysokých financích, založil mezi supermarkety na periferii Long Islandu firmu Renesanční technologie pro obchodování s komoditami, měnami, akciemi a dluhopisy.

Najímal výhradně matematiky, ne bankéře, a cílem bylo automatizované obchodování založené na analýze tisíců korelací mezi stovkami faktorů ovlivňujících vývoj cen akcií v čase. Mnohé z objevených korelací byly sice statisticky významné, ale racionálně těžko vysvětlitelné; řada z nich spíš odrážela psychologii obchodníků než ekonomickou realitu.

Luštil kódy, vyřešil trh. Zemřel Jim Simons, který předčil investiční legendy

Firemní investiční fond Medallion dosáhl mezi lety 1988 a 2018 naprosto nevídané průměrné roční ziskovosti 66 %, v kontrastu k 10 % růstu celého akciového trhu. Pokud nepočítáme daně a poplatky, každá investovaná koruna by se za 30 let zhodnotila na téměř 4,7 milionu korun.

Fond tak předběhl veškerou konkurenci, včetně Buffeta či Sorose. Noviny Financial Times roku 2006 Simonse vyhlásily „nejchytřejším miliardářem světa“.

Podle pravidla, že v každém profesorovi dříme miliardář, se Simons stal jedním z padesáti nejbohatších lidí světa. A tak mohl zahájit třetí, filantropickou část kariéry a vedení firmy přenechal spoluředitelům Robertu Mercerovi a Peteru Brownovi.

Mercer, původně vědec zabývající se v IBM strojovým překladem jazyků a umělou inteligencí, investoval bohatství nabyté v Renesančních technologiích do politiky. V roce 2015 ho Washington Post označil za jednoho z deseti politicky nejvlivnějších miliardářů.

Po rozčarování z republikánů si koupil alternativně pravicový server Breitbart News. Jeho zakladatel Andrew Breitbart, mj. i spoluzakladatel silně levicového serveru HuffPost, seznámil Mercera s bývalým investičním bankéřem Stevem Bannonem, jenž Mercera nasměroval k investici do firmy Cambridge Analytica, která informačně vytěžovala celou společnost právě tak, jak Renesanční technologie vytěžovaly burzu. Mercer s její pomocí propagoval brexit a podporoval i Nigela Farage.

Jak spolu souvisí magnetické pole a vodík? Kdyby se věci udály jinak, asi bychom tady dnes nebyli

A tak zatímco jeho bývalý šéf Simons patřil k významným benefaktorům Hillary Clintonové, Mercer se stal největším sponzorem Donalda Trumpa a v okamžiku krize přivedl do vedení jeho volebního týmu Steva Bannona. Mercerovi je tak přičítán velký podíl na překvapivém Trumpově vítězství.

Vysoce teoretické modely matematiků tak přinesly nejprve miliardy dolarů, v posledku i brexit a volební vítězství Donalda Trumpa. To si nejspíš ani geniální Simons nespočítal.