Neděle 5. května 2024, svátek má Klaudie
130 let

Lidovky.cz

Orientace

Výchova neprůbojných a uzavřených dětí. Jak s nimi mluvit a jak je podpořit?

Výchova neprůbojných a uzavřených dětí foto: Shutterstock

Doporučujeme
V knize, z níž přinášíme dnešní ukázku, pedagožka a psycholožka Markéta Švamberk Šauerová radí, jak vychovávat, vzdělávat a podporovat méně průbojné děti.
  10:00

Jsou různé typy dětí. Některé jsou živé a od raného dětství si dokážou prosadit svou. Je jich všude plno a rodiče si stěžují, aby tak alespoň na chvíli poseděly nebo zmlkly. Jiné jsou naopak tiché, extrémně hodné, neprůbojné a neustále všem ustupují. Rodiče těchto dětí také nebývají vždy spokojení, i mezi nimi jsou tací, kteří by si přáli, aby se jejich dítě umělo v životě výrazněji prosadit.

Určitou roli hrají povahové rysy dítěte, které jsou předem dané, tyto rysy však nemusí být zásadním omezujícím limitem. Do určité míry je vhodnými výchovnými postupy můžeme ovlivňovat. V tomto směru je ale důležité, abychom se nesnažili dítě celé „předělat“. Zároveň je podstatným faktorem ochota rodičů investovat svůj čas a trpělivost do výchovných postupů a vytváření příležitostí k budování důležitých osobnostních vlastností dítěte a nezůstat jen u obvyklého klišé – že on je celý táta, babička, máma a prostě jiný nebude.

Často mezi neprůbojnými dětmi nacházíme introverty, kteří rádi žijí ve svém světě, stačí jim, že rozumí dění kolem sebe, ale nemají potřebu do něj zasahovat, a ve škole už vůbec ne, třídní skupina je pro ně příliš veliká. Také to bývají děti, jež mají různé typy drobných odchylek, dnes hodně hovoříme o dětech s poruchami učení a aktivity, tyto děti se častěji setkávají s neúspěchem a i přes vhodné výchovné přístupy mají vyšší potřebu chránit sebe sama před zřejmým selháním, neúspěchem, jsou tedy raději ve škole pasivnější.

Ve skupině, kde se cítí bezpečně a nemají obavu z posměchu, jsou přiměřeně průbojné – to je nakonec patrné u řady velmi úspěšných lidí, kteří v průběhu školní docházky nebyli téměř vidět, spolužáci si jen matně vybavují, jací vlastně byli, někdy byli i terčem šikanózního chování, ale v dospělém věku patří mezi velmi úspěšné jedince.

VÝCHOVA NEPRŮBOJNÝCH A UZAVŘENÝCH DĚTÍ

Kniha nakladatelství Grada popisuje projevy uzavřenosti u dětí a radí, jak s nimi pracovat.

Další skupinou, a rozhodně se nedá říci, že zanedbatelnou, bývají děti nadané, ale bez dostatečné houževnatosti. Někdy hovoříme o tzv. dvojí výjimečnosti. To se týká jak například dětí s poruchami učení, jež mají dostatečné rozumové schopnosti, ale kvůli poruchám učení nebo poruchám aktivity neumějí podat přiměřený výkon ve škole, tak i právě dětí nadaných.

Ty mají vysoké, až mimořádné rozumové nadání, očekávali bychom, že veškeré školní požadavky v rámci vrstevnické skupiny zvládnou bez sebemenších obtíží, přesto tomu tak není a některé nadané děti i propadají (např. Švamberk Šauerová, 2017). Tyto děti se setkávají s nepochopením svého talentu, někdy i se šikanózním chováním vrstevníků/společnosti i zesměšňováním ze strany rodičů nebo učitelů, kteří nadání dítěte neporozuměli.

Kromě vrozených dispozic hraje významnou roli způsob výchovy – zprvu výchovy rodiny a nejbližšího okolí dítěte, posléze i způsob výchovného stylu učitele mateřské a základní školy. Tak jak zdůrazňujeme významnost souhlasné výchovy rodičů v rodině, stejně tak je i významný souhlasný způsob výchovy rodičů a učitele (viz další kapitoly).

Styly výchovy jsou podstatné, kromě nich ale můžeme do výchovy vřadit řadu her, technik, jimiž cíleně působíme na rozvoj těch osobnostních vlastností (kompetenci), které považujeme za společensky žádoucí – sem s ohledem na současnou společenskou situaci může patřit odolnost k náročným životním situacím, zdravá průbojnost, zdravé sebevědomí, zdravé vědomí, vlastní sebeúčinnost (tzv. self-efficacy), zdravá sebereflexe a reflexe, houževnatost, píle, trpělivost... a nesporně celá řada dalších.

Jednotlivým oblastem budeme v knížce postupně věnovat pozornost, tedy věřím, že každý rodič či učitel zde najde jednak charakteristiku toho konkrétního typu neprůbojného dítěte, se kterým se v praxi setkal, a jednak také rady, jak podpořit rozvoj osobnosti takového dítěte tím žádoucím směrem, i při respektování jeho vrozených dispozic.

Vstřícná, pozitivní a respektující komunikace

Snad nejvýznamnějším faktorem ve výchově nesmělého dítěte a v péči o něj jsou vhodně volené prostředky a strategie komunikace. Nejlepší variantou je intuitivní rodič, který přirozeně volí pozitivně laděné komunikační strategie. Svůj způsob komunikace ale může rodič (sám či s odbornou pomocí) zlepšovat, a to v rámci vlastního osobnostního rozvoje. Jednou z vhodných pomůcek pro rodiče může být moderní publikace Respektovat a být respektován (Kopřiva, Nováčková, Nevolová, Kopřivová, 2012).

Zdravá komunikace

Zdravá komunikace v rodině je základem pozitivní atmosféry v rodině a zdrojem bezpečí. Velmi důležité je, aby v jejím rámci existovala rovnováha mezi jednotlivými komunikujícími členy, což významně souvisí s preferováním určitého výchovného stylu a strategie.

Hlavními zásadami zdravé komunikace jsou:

- mluvíme vždy popisně, bez hodnocení;

- vyjadřujeme své pocity, potřeby;

- mluvíme sami za sebe, neodvoláváme se na někoho jiného;

- poskytujeme možnost volby;

- volíme efektivní způsob komunikace oproti dlouhým větám, které v dětech mohou vyvolávat pocit mentorování a snižují jejich pozornost;

- poskytujeme prostor pro aktivitu dítěte, dáváme prostor pro jeho názor;

- vytváříme bezpečné prostředí srozumitelným a adekvátním nastavením pravidel.

Někdy je vhodné volit krátké formulace oproti dlouhým větám, jež v dětech mohou vyvolávat pocit mentorování a snižují jejich pozornost. Důležité je, jakou komunikační strategii volí rodiče při řešení obtíží svého dítěte. Inspirativním způsobem může být metoda přirozených následků, kterou zdůrazňoval již J. J. Rousseau.

Principem metody přirozených následků je, že dítě musí přirozeným způsobem „napravit“ to, co svým chováním způsobilo. V žádném případě nejde o trest, volba metody je postavena na poznatcích, že důsledek nějakého nevhodného chování nesmí dítě ponižovat (ani tělesně, ani psychicky), jde skutečně o dosažení nápravy.

Jako příklad lze uvést například rozlité pití, ztracený míč. Rozlité piti dítě v důsledku utře, ztracený míč má jít hledat, případně se podílet přiměřeným způsobem na jeho náhradě. Tak jak již bylo doporučeno, může rodič při hledání nápravného řešení používat komunikaci založenou na své participaci při řešení problému, přičemž ale hlavní těžiště „nápravy“ leží na dítěti. To vede nejen k budování důvěry mezi dítětem a rodiči, ale vede i k samostatnosti, důvěře ve vlastní sebeúčinnost a budování zodpovědnosti.

Chyby v komunikaci rodičů s dětmi

Mezi nejčastější chyby, kterých se rodiče při výchově dětí dopouštějí, patří:

1. Hubování, vyčítání, vymáhání slibů, že se dítě zlepší. Ještě horší jsou urážky, nadávky, zdůrazňování úspěchů staršího sourozence, kamaráda ze sousedství – vedou k pocitům méněcennosti, zatvrzelosti, lítosti, popřípadě až k negativnímu vztahu k úspěšnějším vrstevníkům/sourozencům.

2. Nedostatek motivace

3. Negativní motivace, hrozby trestem, pokud dítě nebude dosahovat dobrých výsledků. To má často za následek vážné psychické obtíže dítěte a naprosto jej demotivuje.

4. Nedostatek chvály – z pohledu rodičů někdy není důvod dítě chválit, neboť žádných úspěchů nedosahuje. Odmítání pochvaly je rovněž zdůvodňováno obavami, aby dítě nezískalo nereálný pocit zvládnutí svých obtíží a nepřestalo se celkově snažit.

5. Těžké, až nereálné cíle „uplácené“ velmi lákavou odměnou. Rodiče dítěti slibují za „překonání“ obtíží odměnu, která je pro dítě těžko dosažitelná, protože cíl je velmi obtížný, zároveň působí velmi lákavě. Přitom případné oddalování jeho dosažení působí výrazně demotivačně a může vyvolávat i vážné psychosomatické obtíže.

6. Přetěžování

7. Křik

8. Negativní scénáře (“Když se nebudeš ve škole hlásit, nic z tebe nikdy nebude...“)

9. Vyhrožování (“Jak chceš, ale jestli něco s tím chováním neuděláš, tak nečekej, že s námi pojedeš k moři, budeš u babičky, tam si můžeš sedět jako pecka... Však my ti z té hlavy vytlučeme ten vzdor, že nebudeš pracovat rychleji...“)

10. Srovnávání (“No, to ten starší kluk, to je jiná káva, ten se jim povedl, ten není tak marný, jako tenhle... na co sáhne, to se mu daří, ale tenhle... kouká jako bluma, kam ho postavíš, tam ho najdeš... Podívej se, jak se té tvé kamarádce Marušce daří, stačí trochu snahy, aktivity... ale když to je marné tobě říkat...“)

11. Urážky, ponižování, ironizace (“Stejně z tebe nikdy nic pořádného nebude.“ Při zatahování druhého rodiče do problému: „Vždyť jsi stejný/á jako tvoje matka/otec.“)

12. Nálepkování (Často se s ním můžeme setkat u příbuzných. „Jaký otec, takový syn“ – „Není divu, už teta Máňa byla pomalá a stydlivá...“)

13. Citové vydírání (“Počkej, táta má tak náročné povolání, a jak bude zklamaný...“ – „Tohle jsme si jako rodiče nezasloužili..., opravdu pořád musí být poslední? Opravdu se nemůžeš trochu víc snažit? Jak to má otec vysvětlit v práci, že má takové nemožné dítě!“ – „Přece toho po tobě tolik nechceme... víš, kolik jsme pro tebe toho obětovali? A ty se nemůžeš trochu více snažit...“)

Redakčně kráceno a upraveno.

Autor:
Témata: kniha, strategie, rodina, Grada

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!