Když má uvést aktuálně nejpalčivější problém českého vzdělávacího systému, analytik Karel Gargulák to vidí jasně: „Čím dál víc a v plné nahotě se ukazuje, že v našem obrovsky decentralizovaném systému není nikdo, kdo by byl přímo odpovědný za kvalitu vzdělávání v každé škole regionu. Vše záleží na řediteli. Vedle sebe tak stojí školy pedagogicky vynikající a ty velmi špatné. Jak k tomu ale přijdou děti, které chodí do těch s mizernou výukou?“
Lidovky.cz: Čím to je, že kvalita škol je u nás tak různá?
Základní školy zřizuje obec. Většina zřizovatelů nemá kvalifikované lidi, kteří by uměli kvalitu školy posoudit a zajistit. Čest výjimkám. A není tu žádná organizace, která by to zařídila za ně. Někdo, kdo by stál mezi školou a vzdáleným ministerstvem, které má jiné úkoly – nastavit legislativu a zajistit finance.
Máme asi 4300 základních škol a více než 6000 obcí. Zhruba 2300 obcí je zároveň zřizovatelem základních škol a devadesát procent z nich zřizuje jednu jedinou školu. Z toho vyplývá, že jsou to spíš menší obce a města, které nemají kvalifikovaný aparát.