Známkování je tradice a ke škole patří jako sezení v lavicích. Dnešní škola ale způsob, jak žáky hodnotit, reviduje. Asi sedm procent škol vykročilo do neznáma a neznámkují (kromě posledních ročníků, kdy to je povinné).
Rostoucí skupina učitelů a ředitelů si myslí, že známky přinášejí více dilemat a problémů než funkčních řešení. A myslí si to nyní i ministerstvo školství, které je chce zrušit v prvních třech ročnících základní školy.
„Já už neznámkuji asi deset let,“ říká Kateřina Miturová ze Základní školy Petra Bezruče ve Frýdku-Místku. Učí na prvním stupni v alternativním výukovém programu Začít spolu. Její kolegyně v paralelních třídách s klasičtější formou výuky známky dávají, ale rozdíly mezi třídami se podle učitelky s dvacetiletou praxí postupně stírají. „Ke změně jsme my učitelé tak trochu i nuceni, děti jsou velmi různé, musíme k nim přistupovat citlivě a individuálně,“ říká.