Pondělí 13. května 2024, svátek má Servác
130 let

Lidovky.cz

Osobní příběhy, které nás osvobozují z tyranie identit

Česko

Co dělá Francouze Francouzi? A co je vlastně podstatou „francouzskosti“, společného vědomí lidí žijících ve velké evropské zemi, která zdaleka není jednolitá svou historickou a kulturně jazykovou tradicí? Je to spíše abstraktní idea, nebo naopak praxí diktovaný kompromis, který pod deštníkem sjednocující republikánské občanskosti nabízí ochranu krajovým odlišnostem? To jsou otázky, které do popředí dnes znovu staví konfrontace země s výzvami globalizace.

Francouzská historička Mona Ozoufová si na pomoc řešení otázky o kořenech a perspektivách „francouzskosti“ vzala své vzpomínky z dětství v Bretani. Na nich ilustruje napětí mezi národním vědomím a duchem krajů, z nichž se Francie skládá. Francouzská skladba, jak by se dal přeložit titul knihy, obsahuje právě střet mezi obecným a zvláštním, mezi univerzalitou a partikularitou. Na nevelkém prostoru autorčina bretaňského dětství, mezi školou, kostelem a domovem, se střídají tři rozdílné množiny prožitků, které si často protiřečí. Doma ji rodiče učili příslušnosti k bretonskému kraji, místní kultuře a jazyku. Ve škole jí vykládali o vlasti univerzálních lidských práv, která je lhostejná k místním a krajovým zvláštnostem. V kostele slyšela názory odporující jak tomu, co znala z domova, tak tomu, co jí vštěpovala škola.

Snad ženský instinkt, v němž sklon k praktickému pohledu na svět zpravidla poráží abstraktní konstrukce, brání vzdělané historičce podlehnout ideologickému dogmatismu i přehnaným generalizacím. „Jejich argumenty mne nepřesvědčují“, říká na adresu historiků Eugena Webera a Theodora Zerlina. První tvrdí, že francouzskou identitu vytvořily pedagogické kampaně veřejné školy, vojenská povinnost a všeobecné hlasovací právo. Druhý klade zrod moderní „francouzskosti“ do roku 1914, kdy vypukla světová válka. „Co věděla moje babička o Francii, když nechodila do školy, nebyla na vojně a všeobecné volební právo se jejího života téměř nedotklo?“

Může vůbec existovat východisko ze sváru univerzalistů, kteří jako Julien Benda soudí, že „Francie je pomstou abstraktního na konkrétním“, a obhájců zvláštností čili komunitaristů, jimž je bližší teze Alberta Thibaudeta o Francii jako „staré zemi rozmanitostí“?

Ozoufová nabízí toto řešení: „Ani universalizmus, protože život každého z nás je spleten z řady příslušností. Ani komunitarismus, protože nedokáže rozlišovat podstatné od méně podstatného. Osvobozující je vyprávění, životní příběh. Biografický výklad nuancuje, upřesňuje a komplikuje absolutistickou představu o příslušnosti tam či onam.“ Díky této výzvě přesahuje kniha hranice jedné země. Je-li vydělování se z celku na základě rozdílných příslušností hrozbou pro francouzskou současnost, pak ztráta schopnosti rozlišovat podstatné od nepodstatného je obecným neduhem naší doby.

***

LITERATURA FAKTU ČESKY NEVYŠLO Composition francaise. Retour sur une enfance bretonne Mona Ozouf Vydalo nakladatelství Gallimard, Paris 2009. 262 strany.

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!