Neděle 5. května 2024, svátek má Klaudie
130 let

Lidovky.cz

Ovládněte se svou hudbou internet

Česko

Seriál LN: K distribuci a propagaci nahrávky už nikdo nepotřebuje firmu, protože má internet

Vaše demo má tři písničky, které trochu šumí. Podle vás to jsou nejlepší skladby na celém širém světě a potřebujete, aby si je někdo poslechl. Potřebujete propagaci a distribuci. Na majory zapomeňte, ty v krizi hledají jen tzv. talenty v televizních soutěžích.

Krize hledá SUPERSTAR

Natočili jste první nahrávku a chcete, aby se vaše hudba dostala k lidem. Poslat vypálené cédéčko na adresu velkého vydavatelství, kde si zřejmě obal před vyhozením do koše prohlédne jen sekretářka, je zbytečná ztráta času a peněz za poštovné. Byla to dřív běžná praxe, ale je jasné, kde se v posledních letech firmy snaží najít tzv. talenty a kam chodí pro své „objevy“: do rádoby soutěží jako X Factor či Česko hledá Superstar nebo vezme pod křídla průměrného zpěváka průměrné už rozpadlé kapely.

Výroční zpráva IFPI (Mezinárodní federace hudebního průmyslu) říká, že majory investují až 20 % prostředků do nových talentů, na stejném místě si ale stěžuje, že jen na mySpace existuje více než 2,5 hiphopových a 1.8 milionu rockových umělců. Z toho lidé z IFPI mj. také vyvodili následující: „Technologie umožnily, že si každý umělec může nahrát vlastní desku doma a distribuovat ji online bez pomoci nahrávací společnosti, ale ještě nikdo nikdy takto úspěchu nedosáhl.“ Přeloženo? Ještě nikdo takhle nevydělal žádné peníze nahrávací společnosti.

Uvádět věci do pohybu Ještě předtím, než se nějaký hudebník amatér pustí do svého koníčka s profesionálními úmysly, bude dobré, aby si definoval, co je podle něj úspěch a čeho chce dosáhnout. „Víc než o konkrétní hudbu jde ve Sportu o proces, jakým ty věci vznikají, v jakých souvislostech a proč je to tak, jak to je. Smyslem toho všeho pro mě není vytváření uměleckých hodnot, tím míň sláva nebo peníze. Cíl by mělo být uvádět věci do pohybu, inspirovat, dávat impulzy. Ukázat cestu, kterou může jít v podstatě každý,“ říká Bourek ze Sporto.

Tím, že poskytnete svou nahrávku na internetu lidem zadarmo, peníze nevyděláte. Ale má to jiné výhody. „Přes internet dostanu tu hudbu k lidem z celýho světa, stejně jako se dostává hudba z celýho světa ke mně. Můžu spolupracovat s lidma kdekoliv na planetě. Dostupnost technologií ve spojení s rychlým internetem je to nejlepší, co tahle doba přináší,“ je přesvědčený Bourek.

Portál mySpace je dobrý začátek. V roce 2006 mělo podle statistik svůj účet 106 milionů uživatelů a denně stránky přilákaly na 230 tisíc nových návštěvníků. Za dva roky všechna statistická čísla zase vzrostla. Skrze poměrně jednoduché uživatelské prostředí lze do integrovaného přehrávače nahrát vlastní hudbu a průběžně si vytvářet síť „přátel“, kteří budou nejen poslouchat, ale také distribuovat dál pomocí odkazů. Českým ekvivalentem zůstává na podobném principu fungující Bandzone.cz.

Neustále však vznikají i další komunikační servery nabízející aplikace, které lze pro distribuci informací, potažmo muziky, využít. Jedním z takových je například Facebook s více než 150 miliony uživateli z celého světa nebo pro hudbu ideální Last.fm, kam lze rovněž své hudební soubory nahrávat a umožňovat tak statisícům uživatelů posluchačů, aby si v přehrávači vaše písničky pustili.

A kdy už budou další věci?

Dalším jednoduchým způsobem, jak rozšířit svou hudbu na internetu, je DIY alternativa tzv „digitálního releasu“. Takové v Česku nabízí např. label Starcastic, který takto nabízí mnoho kompletních desek, mnohé z nich úplně zdarma.

Lze to udělat podobně. Míst, kam lze pověsit soubor s vlastními mp3, existuje mnoho. V angličtině se jim říká „one-click hosting“, což má označovat jednoduchost v přístupu (jedním klikem). Mezi neoblíbenější a nejrozšířenější patří servery Rapishare, Megaupload, Mediafire, Sendspace; v Česku existují alternativy jako Leteckaposta, Uloz.to či Uschovna. Právě tyto servery jsou také nejvíce spojovány s šířením nelegálního obsahu: pirátských kopií hudebních alb, filmů, počítačových her a softwaru. Vaše hudba ale nelegálním obsahem není, protože jste autorem, právní stránka věci vás v tomto případě nemusí trápit. Kromě serverů můžete vaše nahrávky sdílet v tzv. P2P (peer-to-peer) sítích, kdy spolu komunikují pomocí jednoduchých programů počítače mezi sebou. Přenášená či nabízená data jsou veřejná pouze v rámci komunity, takže informace nejsou přístupné běžným uživatelům „surfujícím“ na internetu. Vaše muzika se bude líbit nejprve jen vám a kamarádům, potom kamarádům kamarádů a jejich kamarádům, aktivní propagace vás dostane k (internetovým) kamarádům v Brazílii a v Austrálii. Jedna z nejčastějších otázek potom bude: „A kdy už budeš mít další věci? Budeš to hrát taky na koncertech?“ Sice nevyděláte žádné firmě žádné peníze, ale úspěch to je, a velký.

Zítra naposledy: Koncerty

lidovky.cz

Celý seriál naleznete na www.lidovky.cz/kultura

Slovníček Myspace.com MySpace je americký server, který sdružuje lidi podobných zájmů a poskytuje možnost komunikace. Kromě klasických profilů umožňuje zakládat interaktivní portréty hudebníků z celého světa. Na server je možno nahrávat hudbu, fotografie a videa. Last.fm Původně bylo Last.fm internetové rádio, dnes je také rozsáhlou hudební encyklopedií a systémem pro doporučování hudby. Last.fm vytváří profil hudebního vkusu každého uživatele, ukazuje jeho oblíbené umělce a písničky na jeho osobní stránce. Profily kapel umožňují nahrávat vlastní hudbu, informace i fotky. P2S Peer-to-peer (z angličtiny „rovný s rovným“) je označení architektury počítačových sítí, ve které spolu komunikují přímo klienti (uživatelé). Dnes se P2P vztahuje hlavně na výměnné sítě, prostřednictvím kterých si mnoho uživatelů může vyměňovat data. Nejčastějším obsahem jsou nahrávky ve formátu MP3, filmy v MPEG a software. Příkladem jsou např. Gnutella či původní verze Napsteru, rozšířenými jsou také Soulseek nebo DirectConnect (DC++). Jednou ze základních výhod P2P sítí je fakt, že s rostoucím množstvím uživatelů celková přenosová kapacita roste. one-click hosting Je webový servis, který poskytuje uživatelům internetu místo na data. Zadarmo. Soubory umožní jednoduše nahrát z harddisků, uživatelům pak „vrátí“ link, který odkazuje na nahrané soubory. Od roku 2005 popularita takových hostingů výrazně roste, dnes existují online desítky podobných služeb.

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!