Sobota 11. května 2024, svátek má Svatava
130 let

Lidovky.cz

Paroubkova premisa

Česko

J ak nakládat s průzkumy veřejného mínění? Jeden český politik podle nich řídil celý svůj život.

Nyní odchází do podnikatelské sféry, zřejmě pohostinství.

Jeho představa o obyčejném člověku, jenž je průsečíkem většin naměřených v průzkumech – tedy 65 procent Čechů, kteří odmítají americký radar, osmdesáti procent, jež se staví proti poplatkům u lékaře, nebo zřejmé většiny, která nechce školné na vysokých školách, – ve volbách selhala.

Ale možná se to dalo čekat.

Krátkozrakost takového východiska lze totiž celkem jasně demonstrovat na průzkumech z docela jiné oblasti. Podle studie z letošního ledna myslí muži na sex v průměru třináctkrát denně (4745krát za rok), zatímco ženy jenom pětkrát denně (1825krát ročně).

Ovšem pozor, podle jiného průzkumu, jenž byl před dvěma lety zveřejněn ve Velké Británii, jsou to naopak ženy, kdo myslí na sex 180 minut denně (tedy 1095 hodin ročně), zatímco muži – zřejmě proto, že se baví o fotbale – se podobným myšlenkám oddávají jen 150 minut denně (912 a půl hodiny ročně).

Britský deník Dailly Telegraph pak do všeho vnesl totální chaos konstatováním, že muž myslí na sex každých 52 vteřin, což žena činí přibližně také – ovšem nejde o sex, nýbrž o nakupování. Dodejme, že průměrný Evropan se během nočního spánku převalí alespoň šedesátkrát, a pokud je žena, sní o milování s neznámým mužem; nejlépe ve volné přírodě.

Informace o tom, že 38 procent použitých kondomů pochází z krádeží, už jen dokresluje výsledný konstrukt.

Pokud by totiž platila politikova úvaha o průniku většin – a já jí říkám Paroubkova průniková premisa (PPP) –, pak by se z průměrného Evropana vyklubalo celkem bizarní stvoření pronásledované celodenním chtíčem, který vzápětí konzumuje s ukradeným kondomem (pravděpodobně v nákupním středisku nebo volné přírodě).

Díkybohu, Paroubkova premisa neplatí a obyčejný člověk neexistuje. V politice ani milostném světě. A průzkumy veřejného mínění či chování nejsou nutně nepřesné, ošidné spíš bývá jejich čtení.

O autorovi| Dan Hrubý, vedoucí magazínu

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!