Pondělí 6. května 2024, svátek má Radoslav
130 let

Lidovky.cz

Pikantní zvuková událost

Česko

Projekt s názvem „Kontratenor v české hudbě 21. století“ je jedním z nejoriginálnějších počinů na poli české soudobé hudby za posledních několik let. Společným jmenovatelem koncertu bylo skladatelské sdružení Konvergence, jež si za krátkou dobu vydobylo respekt pro důslednost, s jakou do naší hudební scény uvádí zásadní díla poválečné scény a uvážlivě s nimi konfrontuje novinky. Má stabilní okruh posluchačů a ti vědí, že jdou-li na Konvergenci, mohou očekávat kvalitu. Byla zde i tentokrát, byť jaksi ředěná pořadatelským kompromisem. Chyběla však obvyklá dramaturgicky sevřená koncepce, prostřednictvím které se české publikum učí vnímat koncert jako svébytné umělecké dílo.

Tomáš Hanzlík v La Dafne zaujal zajímavým zpracováním renesančních archetypů, ale v následném Stabat Mater jako by prozradil slabost pro plytké harmonické spoje, ve kterých tu a tam plave popová naplavenina. Aleš Březina v Agnus Dei sice publiku sdělil, že má rád hudbu Arvo Pärta, případné ocenění však končí poznáním originálu. Závěr kompozice, jako střižený z učebnice školského kontrapunktu, ostře kontrastoval s hudbou samotných členů Konvergence. Ve skladbě Spadla z nebe velká hvězda Michaely Plachké zněly střípky jiné hudby - jako by už jednou napsané - a tento kaleidoskop byl formován do nečekaných novotvarů. Tomáš Pálka sestoupil až na dřeň Víchovy básně Kopretina a vytvořil nový hudební odraz významů, jež jsou v několika slovech ukryty. Dílo jako jediné z celého večera pracovalo s prostorem Českého muzea hudby, vokální modelování zvuku rezonovalo až kamsi k Hellichově ulici.

Ve světle těchto pikantních zvukových událostí zcela zmizela také tři Ariosi Víta Zouhara. Všechny pochyby večera ale utichly ve světle hluboké, existenciální fresky Františka Lukáše s názvem Melancholická rytina. Místy zvrásněná, souzvukově labilní, často toužící po konsonanci v nedohlednu, nedala posluchači nic zadarmo. Je to jedna ze skladeb, kvůli nimž se vyplatí chodit na koncerty nové hudby.

Kontratenoristé Stefan Kunath, Piotr Olech a Jan Mikušek předvedli zvukově úchvatný výkon, který nakonec i průměrným skladbám přidal na originalitě. Co si skladatelé mohou víc přát?

HODNOCENÍ LN: ***** Kontratenor v české hudbě 21. století

Pořádala Katedra hudební vědy Univerzity Palackého České muzeum hudby, 18. 11.

2008

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!