Sobota 27. dubna 2024, svátek má Jaroslav
130 let

Lidovky.cz

Piloti kývli na nižší plat, spor trvá

Česko

Přistoupíme na snížení platu o 40 procent, slibují odbory. Podle manažera ČSA Nováka nehrají fér

PRAHA Piloti Českých aerolinií po dlouhotrvajícím licitování s managementem společnosti včera na valné hromadě své odborové organizace CZALPA souhlasili, že kývnou na snížení vlastních platů. Souhlas má ale mnoho podmínek a krize v ČSA se tak prohlubuje.

Prezident CZALPA Filip Gaspar včera uvedl, že piloti souhlasí s až čtyřicetiprocentním snížením mezd do konce roku 2010. Řekl, že příslušný dodatek ke kolektivní smlouvě je připraven podepsat do 26. října, kdy vláda rozhodne o osudu privatizace aerolinek. Ministr financí Eduard Janota požaduje, aby právě do tohoto data byla dohoda odborářů s vedením firmy uzavřena.

Janota opakovaně zdůraznil, že snížení platů pilotů a ostatních zaměstnanců ČSA je nezbytné pro další existenci aerolinek. Firmě má v ročním vyjádření uspořit alespoň jednu miliardu korun.

Ktéto úspoře vedení ČSA připravilo dva plány. Ten první, sestavený manažerským týmem prezidenta Radomíra Lašáka, počítá se snížením platů pilotů o 30 procent a také zrušením benefitů a provozních omezení. Kdyby odboráři na jeho plán nekývli, muselo by dojít k propuštění až osmi set šedesáti zaměstnanců.

Druhý, mnohem radikálnější, plán předsedy dozorčí rady Václava Nováka počítá se snížením platů pilotů o 45 procent a zároveň s propuštěním šestnácti stovek zaměstnanců. Novák navíc na rozdíl od Lašáka připouští i nutnost až třímiliardové finanční injekce od státu.

Odboráři však přišli s vlastním řešením. Podle několika nezávislých zdrojů dobře seznámených s průběhem jednání souhlasila CZALPA s bezpodmínečným snížením platů pouze o 15 procent. Dalších 18 procent jsou pak prý piloti ochotni vyměnit za jinou formu kompenzace, například za zaměstnanecké akcie. Dalších dvou procent platu se vzdají pouze za ústupky firmy v provozních omezeních - například omezení letové doby. Do své kalkulace dále odboráři zahrnuli i 6 procent, o která jim již platy letos reálně klesly.

Ačkoli Gaspar tyto kalkulace odmítl potvrdit, připustil, že čtyřicetiprocentní snížení zahrnuje i již uskutečněný šestiprocentní pokles mezd. „Se vším všudy by podle našeho návrhu klesla v letošním roce mzda pilotů o 40 procent a tento stav by byl v platnosti až do konce roku 2010,“ řekl LN Gaspar.

Novák zvažuje rezignaci Prezident ČSA Lašák zprávy z jednání CZALPA uvítal. „Patnáctiprocentní snížení platů pilotů je v každém případě skvělou zprávou pro ČSA,“ řekl Lašák. Jeho restrukturalizační plán totiž v roce 2010 s poklesem mezd pilotů nekalkuluje.

Pro předsedu dozorčí rady Nováka, který počítal s mnohem větším zatížením zaměstnanců, je však postoj odborářů nepřijatelný. „Pro mě je postoj odborářů v podstatě takový, že můj návrh neschválili se vším všudy. Z pohledu mého plánu je jejich stanovisko ekonomicky neakceptovatelné,“ řekl LN Novák.

Novák přitom přišel do čela dozorčí rady v polovině září právě na popud odborářů, kteří odmítali přistoupit na Lašákův plán. Novák včera připustil, že jejich jednání „je možné vnímat jako nefér“.

Snížení platů ve firmě je přitom základním pilířem jeho záchranného plánu. Sám Novák se přitom včera dostal s výškou své odměny pod drobnohled médií. Zatímco v rozhovoru pro MF Dnes tvrdil, že v radě zatím pracuje zadarmo, podle serveru Euro.cz má smlouvu, která mu garantuje odměnu 95 tisíc korun měsíčně plus další benefity, jako jsou letenky, notebook a mobilní telefon. Navíc prý pobírá ještě 25 tisíc korun měsíčně jako náhradu za to, že nepožaduje přidělení služebního vozu.

Novák se ještě před zasedáním dozorčí rady snažil radikální opatření vůči zaměstnancům zmírnit. Namísto 45procentního snížení platu pilotů připustil 40procentní snížení, které by navíc nebylo platné tři roky, jak původně zvažoval, ale pouze roky dva. Ani tím si však odboráře nezískal.

Novák uvedl, že vlastní závěry z vyjednávání s piloty přednese na zasedání dozorčí rady ČSA příští pondělí. „V podstatě jsme zkusili vše, co jde, ale dohodě jsme se ani nepřiblížili. Podle mě nebyla dohoda s piloty možná,“ řekl Novák. Nevyloučil ani vlastní rezignaci na pozici předsedy dozorčí rady. „Veškeré závěry, včetně personálních, představím na pondělní dozorčí radě ČSA,“ řekl LN Novák.

***

Propouštění v ČSA Šéf ČSA Radomír Lašák chce restrukturalizovat společnost a posílit likviditu. Propouštění zaměstnanců a snižování jejich platů by mělo pomoci vyřešit neutěšenou situaci aerolinek. U pilotů navrhuje snížení platů o třicet procent, u ostatních zaměstnanců o patnáct procent a zmrazení benefitů a provozních omezení (např. počtu nalétaných hodin). Čím více si zaměstnanci sníží platy, tím méně jich chce propustit. Pokud odborové organizace ČSA budou s jeho plánem souhlasit, odstoupí. Šéf dozorčí rady Václav Novák přišel s mnohem drsnějším plánem. Propouštění a snižování má být výraznější - Novák původně požadoval snížit pilotům plat až o 45 procent na dobu tří let a propustit 1600 lidí. Včera svůj návrh zmírnil - stačilo by prý 40procentní snížení platů na dva roky Odborová organizace pilotů CZALPA uvedla, že souhlasí s čtyřicetiprocentním snížením platů, ale za předpokladu, že vláda neprodá firmu do soukromých rukou a případný dodatek ke kolektivní smlouvě nebude podepisovat prezident Lašák. Kalkulace podle zákulisních informací ale počítá s bezpodmínečným snížením platů pouze o 15 procent, osmnácti procent platu se prý odboráři chtějí vzdát výměnou za benefity, jako například zaměstnanecké akcie, dalších dvou procent za úpravu omezení letové doby atd. Do celkového snížení navíc piloti již započítali letos realizovanou redukci mezd o 6 procent.

Autor: