České pivovary mají za sebou jeden z nejhorších roků za posledních dvacet let.
Spotřeba piva klesla víc než o desetinu a ani vyhlídky na příští rok nejsou veselé.
Přesto jsou segmenty, na jejichž růst pivovary sází.
Nealko, nové obaly a pivo z tanku budou dál růst.
PRAHA Pivovarníci se shodují, že letošní rok pro ně byl bolestivý. Spotřeba českého piva klesla zhruba o 12 procent. Vinu přikládají především razantnímu zvýšení spotřební daně o 33 procent na začátku roku. „To mělo zásadní dopad na pivovarské odvětví a v kombinaci s ekonomickým poklesem způsobilo zásadní pokles pivního trhu,“ říká Jiří Mareček, mluvčí Plzeňského Prazdroje.
To potvrzují i zástupci dalších pivovarů. „Letošní rok začal pro pivovarníky špatně, stát se s daní přepočítal, nevybral, co předpokládal, a naopak došlo k propadu. Je to jeden z nejhorších roků za poslední období,“ dodává Zdeněk Mikulášek, mluvčí pivovaru Bernard.
Nové obaly a chutě Pivovary se navíc musí vypořádat s poklesem prodeje točeného piva, jehož podíl dlouhodobě klesá, naopak si lidé častěji kupují levnější lahvové pivo domů. Nakonec tak nevypijí tolik jako při posedávání v hospodě.
Pivovarníci se na to snaží reagovat a nabízet nové tvary a velikosti obalů, roste i prodej piva v plastu. „Abychom maximálně využili potenciál trhu, v příštím roce nasadíme do prodeje nové formáty balení jak u světlého ležáku, tak u nealkoholického piva a možná i u dalších produktů,“ říká Petr Samec z Budějovického Budvaru.
Především pivo balené v plastu kupuje stále víc lidí. „Dnes nejvýrazněji rostoucím segmentem trhu jsou piva v PET lahvích, jejichž tržní podíl již třetím rokem narůstá,“ říká Pavel Barvík, mluvčí pivovarů Staropramen. Dobře se podle něj prodávají i ležáky.
Naděje na růst si zástupci pivovarů slibují také od nealkoholického piva a nových chutí. „Další produkt s výrazným růstovým potenciálem je nealkoholické pivo. U něho dosahujeme letos zajímavého nárůstu a očekáváme jeho další růst i v roce 2011,“ dodává Samec.
Hospody kupují tanky Na speciality sází také Heineken. „Základní potenciál vidíme v prodeji speciálních piv i nealkoholického piva. V letošním roce jsme nabízeli například zelené či dožínkové pivo,“ uvedla Ludmila Čechová z Heinekenu, kterému patří například Krušovice či Starobrno.
Ačkoli se pivaři z hospod stěhují do svých obýváků, je jedna možnost, jak je na točené pivo přilákat zpět. Jde o pivo z tanku, které stále získává na popularitě.
„Tankové pivo jde bezvadně. Před půl rokem jsem vytočil čtyři tanky za týden, dnes je to už bez problémů osm tanků,“ říká majitel pražské restaurace U Drahokoupilů Petr Drahokoupil s tím, že právě v nabídce piva z tanků vidí budoucnost pro hospody. „Určitě to jde mnohem lépe než sudové pivo,“ dodává. Toho si všímá stále víc hospodských a tankovny se objevují mnohem častěji. „V současnosti se blížíme ke zřízení šestisté tankovny. Přibližně desetinu piva, které prodáme v hospodách, tvoří tanky,“ doplňuje Jiří Mareček. Další pivovary mají tanky v desítkách hospod a stále zavádějí další. Důvod je prostý. „Spotřebitelé vnímají tankové pivo jako velmi kvalitní a často dají ve svém okolí přednost provozovně, která ho nabízí,“ vysvětluje Barvík. Aby hospoda či restaurace mohly mít tankovnu, je zapotřebí, aby měly dostatečně velkou výtoč. Přesná kritéria pro výběr vhodných provozoven určují pivovarníci většinou případ od případu. V současné době většina z nich nabízí tanky s objemem pěti a deseti hektolitrů. Někteří ale uvažují i o menších tancích, které by se hodily i do menších hospod a díky tomu by mohly stoupnout prodeje. „Situaci na trhu stále sledujeme a zavedení menších tanků do budoucna nevylučujeme,“ říká Petr Samec.
Zástupci pivovarů věří, že příští rok pro ně bude úspěšnější než letošní, ačkoli se zdraží energie a projeví se vládní škrty. „Přesto předpokládáme, že pokles českého pivovarnického průmyslu by se měl zastavit, a pokud se vydaří počasí, mohl by přijít i velmi mírný růst,“ předpokládá Petr Samec. Podobně odhadují vývoj v příštím roce i další. „Neočekáváme tak velký propad trhu jako letos,“ říká Barvík s tím, že pokles spotřeby piva by měl být nejvýše do pěti procent.
ČESKÉ NÁVYKY V PITÍ PIVA
Spotřeba piva (v litrech na osobu, rok 2009)
159,3
Česká republika
109,6 Německo
106,2 Rakousko
91,0 Irsko
88,6 Slovinsko
87,7 Finsko
85,6 Lucembursko
85,4 Estonsko
85,0 Polsko
83,4 Litva
81,0 Belgie
79,0 Chorvatsko
75,8 Velká Británie
75,0 Slovensko
72,8 Nizozemsko
Trendy ve spotřebě piva
roste spotřeba lahvového piva namísto točeného, jehož prodej klesá
pivovary se proto snaží zaujmout zákazníky zajímavými obaly lahví
celkově letos spotřeba piva poklesne zhruba o 12 procent
ačkoli klesá spotřeba točeného piva ze sudů, vytrvale roste poptávka
po tankovém pivu
pivovary také sází na nealkoholické pivo
naděje na růst vidí pivovary v inovacích, budou proto dál zkoušet nové
a netradiční příchutě
dalším výrazným trendem je růst prodejů ležáků
stoupá také prodej piva baleného v plastových lahvích
České pivo - podíl podle obalu
(v procentech za rok 2009)
Zdroj: Český svaz pivovarů a sladoven