Pondělí 6. května 2024, svátek má Radoslav
130 let

Lidovky.cz

Podmanivý italský zpěv

Česko

Úterní recitál italské sopranistky Barbary Frittoli ve Smetanově síni Obecního domu se setkal s velkým ohlasem. Asympatická pěvkyně mile překvapila pěvecky náročným programem, kde téměř chyběla osvědčená efektní čísla.

Už zařazení dvou rozsáhlých koncertních árií Wolfganga Amadea Mozarta v první polovině nebývá při těchto příležitostech samozřejmé. Tou první byla první Mozartova árie „Ah, lo previdi“, komponovaná pro Josefinu Duškovou při její návštěvě Salcburku r. 1777. Výrazně a temperamentně provedla Barbara Frittoli i velkou árii Fiordiligi „Come scoglio“ z opery Cosi fan tutte. Byl to precizní a stylový Mozart, který se k jejímu měkkému a tvárnému sopránu ideálně hodí.

Trojice árií z děl Giuseppe Verdiho v druhé polovině pocházela z oper ze skladatelova pozdního období, kdy už nekomponoval populární „písničkové árie“, ale psychologicky prokreslené hudebně-dramatické scény. Asi nejvíc zapůsobila křehká modlitba Desdemony ze závěru opery Otello - tuto roli Barbara Frittoli velmi úspěšně provedla na mnoha světových scénách, mj. s Plácidem Domingem v titulní roli, a patří k nejžádanějším rolím jejího repertoáru. Velmi přesvědčivá byla i árie Aidy „Ritorna vincitor“ ze stejnojmenné opery, kterou dosud na scéně nezpívala. A rozsáhlá modlitba Alžběty z 5. dějství Dona Carlose byla neméně podmanivá.

Soprán Barbary Frittoli nemá tak originální a nezaměnitelnou barvu, ale vládne výbornou technikou a dovede se přesně proměňovat podle obsahu slov. Hlas zní nejlépe v lyrických polohách, kde je také nejvíc doma. A je pak znát, že k dramatičtějším polohám dozrává postupně a pěvkyně na něj už musí tlačit silou. Dodejme, že zpívala opravdu více než hodinu čistého času s nepolevující koncentrací. Celkově můžeme opět zalitovat, že se s pěvci její kategorie můžeme u nás setkat jen na koncertech tohoto typu. A i ty jsou v Praze vzácné, se vstupným často dražším, než je na obdobných produkcích v Drážďanech, v Berlíně či ve Vídni.

Posledním číslem programu byla árie z Leoncavallových Komediantů a následovaly ještě dva přídavky: árie z Cileovy Adriany Lecouvreur a slavná modlitba z Pucciniho Toscy. Doprovázející Český národní symfonický orchestr hrál s velkým nasazením, ale zejména mozartovským doprovodům by slušela větší jemnost. Dirigoval mladý německý dirigent Heiko Mathias Förster, náročné doprovody vedl spolehlivě, i když na detaily tradičně nezbyl čas.

HODNOCENÍ LN **** Barbara Frittoli - soprán

Český národní symfonický orchestr Dirigent: Haiko Mathias Förster Smetanova síň Obecního domu 11. 11. 2008 Pořadatel: Nachtigall Artists

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!