Pondělí 6. května 2024, svátek má Radoslav
130 let

Lidovky.cz

Politici chtějí „lepší“ průzkumy

Česko

PRAHA Chceme pěkná čísla, nebo přejdeme ke konkurenci.

Tlak politiků na volební průzkumy, o kterém se hodně mluví zvlášť před volbami, má spíš byznysový rozměr. Výzkumníci se mohou dostat do pasti: buď zohlední zájmy svých klientů, nebo o ně přijdou.

„Některé výsledky se nemusí v případě nenaplněných očekávání dotčeným subjektům líbit a v takovém případě někdy mohou inklinovat ke změně dodavatele partnera s očekáváním,příznivějších výsledků‘,“ říká Luboš Rezler, jeden z bývalých výzkumníků agentury STEM.

Politické strany se běžně obviňují z toho, že jejich konkurence má pod palcem tu nebo jinou agenturu, jež pak veřejnosti předkládá čísla, která mají lichotit právě té straně.

Hodně se mluví právě o agentuře STEM, dlouhodobě spolupracující s ČSSD.

ODS je zase významným klientem agentury Ipsos Tambor, ta ale veřejné předvolební průzkumy nevydává.

„Samozřejmě klienti, kteří nevyjdou z průzkumů, jak by si přáli, jsou třeba rozladění. Neovlivňuje nás to. Počítáme s tím, že můžeme přijít o klienta, to je riziko podnikání,“ odmítl ohýbání čísel z obav, že by agentura mohla přijít o byznys, Petr Václavík z agentury STEM.

Výzkumníci se mohou setkat také s tím, že politické strany přijdou s požadavkem, jak si představují otázky, jež mají vést k výsledkům průzkumů, které by si pak strany mohly dát „za rámeček“. „Otázky vyplývají ze vzájemné diskuse. V agentuře upozorní, že odpověď na takovou otázku by mohla být zavádějící. Jde nám o co nejobjektivnější odpovědi,“ říká k průzkumům pro Lidový dům šéf PR sekce ČSSD Petr Dimun.

Podobně si prý nechá poradit i ODS. „Nemá cenu strkat hlavu do písku, i když doba je složitá. Ve formátu otázek leží zakopaný pes, ale nejdůležitější je, aby klient dostal jasnou realitu,“ říká Tomáš Macků z agentury Ipsos Tambor.

Autor:

10 nejčastějších podvodů na internetu: Dokážete ochránit sebe i svou rodinu?
10 nejčastějších podvodů na internetu: Dokážete ochránit sebe i svou rodinu?

V digitální éře, kde technologie proniká do všech aspektů našich životů, se také zvyšuje riziko podvodů. Od falešných e-mailů a inzerátů až po...