Pondělí 13. května 2024, svátek má Servác
130 let

Lidovky.cz

Politici slibují nové „lampárny“

Česko

Jednotnou bezplatnou linku pro stížnosti a požadavky spustili v Ostravě. A v dalších městech o ní uvažují.

OSTRAVA/BRNO Nefunguje veřejné osvětlení, kanálu před domem někdo ukradl víko nebo není uklizená cesta přes park. Jenže běžný obyvatel velkých měst neví, komu ze spousty firem a úřadů to říci. Klidně by si stěžoval „na lampárně“, jak radí okřídlené úsloví, ale ani na tu spojení nezná. A právě zřizování „lampáren“ se může stát hitem podzimních komunálních voleb.

„Na malé vesnici to mají jednodušší, tam se obrátí na starostu přímo. U nás by to nešlo, chceme udělat pracoviště, které by informace přijaté z bezplatné linky šířilo dál,“ říká starosta největší brněnské čtvrti Brno-střed Libor Šťástka. Bezplatnou telefonní linku už spustili, byť zatím pouze v pracovní době úřadu. Ale hlavně: jen pro území čtvrti. Zbytek Brna má smůlu.

Průkopníky univerzální linky pro stížnosti je Ostrava. Tam je k tomu přitlačili sami lidé: zvykli si volat na tísňovou linku městské policie. Ta se stala součástí integrovaného centra, kam směřují všechna tísňová volání ve městě. „Tehdy jsme pochopili, že je alternativou nabídnout lidem bezplatný telefon, kam se mohou non-stop obrátit a nebudou blokovat tísňová volání,“ popisuje mluvčí strážníků Vladimíra Zychová.

Za dva roky, co ostravská linka funguje, se na ni obrátilo bezmála sedm tisíc lidí. „Asi polovina byla oznámení závad a poruch,“ cituje Zychová statistiku. Třeba v noci nejčastěji volají lidé se stížnostmi na osvětlení a špatné parkování. „Podstatné je, že pokud zavolají za několik dnů, můžeme jim z databáze říci, kdo a jak věc vyřešil či v jakém stadiu řešení je,“ poznamenala mluvčí.

I v Brně by podle mluvčí městské policie Denisy Kapitančíkové podobná linka strážníkům částečně pomohla. „Lidé se naučili obracet se na nás skutečně se vším. Na tísňové linky oznamují i to, že někde jsou příliš hluční holubi či je rozbitá silnice,“ popsala.

Podle všeho by se minimálně v Brně „lampárna“ mohla stát i volebním tématem. Magistrát, ovládaný koalicí v čele s ČSSD, zatím nic podobného nechystá. Své zákaznické linky má většina podniků. Ale starostové městských částí za ODS míní, že by stálo za to udělat celoměstské pracoviště. „Uvidíme, jaké budou zkušenosti ze středu města,“ říká starosta Brna-Bohunic Robert Kotzian.

Podobné celoměstské pracoviště zatím nemá ani Praha. Pro stížnosti zřídila speciální linku městská část Praha 1. Také tam ale berou pouze „místní“ informace. „O tom, že bychom fungovali pro celé město, jsme neuvažovali, ani neuvažujeme. Službu, která běží třetím rokem, hradí náš úřad, a proto je určena pro obyvatele naší části,“ vysvětlila Alice Rytychová z úřadu. Pražané z „jedničky“ mohou linku využívat denně od 7 do 23 hodin, vyřízení své stížnosti či připomínky potom mohou sledovat na webu.

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!