Sobota 27. dubna 2024, svátek má Jaroslav
130 let

Lidovky.cz

Politici slibují smogové slevy

Česko

Městská doprava zdarma, dálnice bez poplatku. To jsou nové nápady politiků, jak ulevit těžce zkoušenému ostravskému ovzduší v době tzv. smogové regulace. Jde ale o to, kdo je zaplatí.

OSTRAVA Platí regulace kvůli silně znečištěnému ovzduší? Městská doprava v Ostravě je zdarma a řidiči mohou bez dálniční známky na dálnici ve vymezené oblasti. Aby doprava ještě nezahušťovala množství prachu v ovzduší.

To je alespoň plán politiků. Pro ministra životního prostředí Pavla Drobila (ODS) je vlastně ústupkem: původně chtěl, aby dálnice D1 byla přes Ostravu bezplatná stále. To ale odmítl resort dopravy, protože by mu chyběly peníze. Drobil proto navrhl, aby jízdy bez známek byly možné ve chvíli, kdy meteorologové na základě měření vyhlásí signál regulace. Ve stejné době musejí například některé firmy omezovat výrobu nebo přejít na její ekologičtější, ale dražší verzi – například změnou paliv.

Ministr Drobil včera v Ostravě oznámil, že bezplatné jízdy by byly součástí novely zákona o ovzduší. „Na prosincové schůzi se nám doufám podaří dokončit celé čtení,“ uvedl Drobil. Bezplatná doprava by byla možná pouze na území, kde by byl vyhlášen signál.

Kritici připomínají, že takový krok je likvidací následků problémů, ne jejich předcházením. A může s sebou nést další náklady, například jak značením vymezit nezpoplatněné úseky přímo v terénu, aby byl rozsah jasný.

Ostravský primátor Petr Kajnar (ČSSD) naopak navrhuje v době regulace zajišťovat městskou dopravu zdarma. Úhradu nákladů by žádal po státu, přičemž jeden takovýto den by mohl vyjít zhruba na 1,5 milionu korun. Drobil jednání primátora označil za populistické. S proplácením faktur ze státních peněz nepočítá.

Obě dopravní slevy by přitom mohli odnést ti, kteří už mají zaplaceno – v prvním případě dálniční známkou, ve druhém předplatní jízdenkou městské dopravy. Jim by totiž žádná kompenzace nepříslušela.

Odborníci upozorňují, že právě doprava je ve znečišťování ovzduší kritickým faktorem. A velké firmy, na něž se kritika většinou snáší, tvrdí, že právě role dopravy a malých zdrojů znečištění je podceňovaná a přehlížená.

Hodnoty prachu v ovzduší v Ostravě a v okolí převyšují povolené limity velice často. Podle předpisů je taková situace přípustná pětatřicetkrát ročně, tento lidmit si ale obyvatelé města bohatě „vyberou“ už v prvním pololetí.

Vydání| Tato zpráva vyšla v prvním vydání

Regionální mutace| Lidové noviny - Morava

Autor: