Sobota 11. května 2024, svátek má Svatava
130 let

Lidovky.cz

Polovina Čechů vydá méně za dárky

Česko

PRAHA Přibližně polovina Čechů letos kvůli hospodářské krizi plánuje nákup levnějších vánočních dárků než v předchozích letech. Pořídí je však pro stejný počet osob jako v loňském roce. Vyplývá to z průzkumu obchodního řetězce Albert, který oslovil téměř tisíc zákazníků.

„Nejméně omezovat se zákazníci plánují v tradičních věcech, jako je vánoční stromek a pohoštění. Češi zároveň nebudou šetřit na dárcích pro děti,“ sdělil včera mluvčí supermarketů a hypermarketů Albert Libor Kytýr.

Podobně vyzněl i nedávný průzkum společnosti Unilever, podle kterého průměrná plánovaná útrata za vánoční dárky na člena domácnosti letos v Česku klesla z loňských 3667 korun na 3106 korun.

Generální ředitel sítě prodejen se spotřební elektronikou Electro World Milan Růžička včera řekl, že Češi začali nákupy více zvažovat už loni a letos je prý tento trend ještě výraznější. „Do toho přišlo prudké zlevnění spotřební elektroniky. Abychom vykázali stejný objem (tržeb), tak letos musíme prodat o 22 procent kusů výrobků více. To je nadlidský výkon, takže je možné, že o Vánocích bude pokles (tržeb),“ podotkl.

Bezmála šest z deseti respondentů průzkumu prodejen Albert uvedlo, že jejich Vánoce budou kvůli finanční krizi rozhodně jiné než v předchozích letech. Přesto 85 procent respondentů obdaruje stejný počet osob jako v loňském roce. „Zákazníci letos více kladou důraz na užitečnost a praktičnost dárků. Očekáváme, že oblíbené budou především výhodné kosmetické balíčky, tradiční oblečení a vybavení pro domácnost,“ podotkl Kytýr.

Na hračkách Češi při výběru vánočních dárků podle průzkumu šetřit nehodlají. „Standardním požadavkem zákazníků je, aby hračky potěšily i rozvíjely zároveň. Hity letošního roku tak například budou kompletní sady pro malé kutily, pokladní či uklízečky. Tyto sady obsahují nářadí a pomůcky, které vychází z reálných věcí a zaměstnání. Proto jsou mezi dětmi velmi oblíbené,“ uvedl Kytýr.

Mezi obchodníky panuje před vánoční sezonou nervozita, protože Češi kvůli hospodářské krizi omezili své útraty. Obchodní řetězce proto začaly nabízet předvánoční slevy a různé akční cenové nabídky, pomocí kterých se snaží povzbudit zákazníky k útratám.

Vánoce jsou pro obchodníky tradičně nejsilnějším prodejním obdobím v roce. Před loňskými Vánoci bylo v obchodech navzdory krizi více zákazníků než v předchozím roce a prodalo se také více zboží. Tržby obchodníků ale byly srovnatelné s rokem 2007; důvodem byly nižší ceny.

***

Průzkum

Kolik budou činit výdaje domácností na Vánoce

Průměrná plánovaná útrata za dárky na člena domácnosti letos v Česku klesla z loňských 3667 korun na 3106 korun.

Šest z deseti respondentů průzkumu uvedlo, že jejich Vánoce budou kvůli krizi rozhodně jiné než v předchozích letech.

Nejméně omezovat se zákazníci plánují v tradičních věcech, jako je vánoční stromek a pohoštění.

Autor:

Rozdáváme kojenecké mléko Hipp ZDARMA
Rozdáváme kojenecké mléko Hipp ZDARMA

HiPP rozšiřuje své portfolio kojeneckého mléka o nový typ obalu. Novinka přichází ve formě HiPP COMBIOTIK® v plechové dóze, 800 g, která nabízí...