Pátek 26. dubna 2024, svátek má Oto
130 let

Lidovky.cz

Anabáze ostravských jedů dostává grády

  9:41

Transport 110 tisíc tun smrduté hmoty z ostravských lagun do Litvínova je dokončen. Ale co s takřka stejným množstvím zbývajícího odpadu?

foto: © ČESKÁ POZICEČeská pozice

Převoz látky geobal 4 z ostravských lagun na skládku firmy Celio v Litvínově skončil. Celkem 110 tisíc tun nebezpečného odpadu je připraveno k mnohaletému spalování v cementárně společnosti Lafarge Cement v Čížkovicích.

Skončila tím jedna část příběhu, notně absurdní. Z Ostravy vyjíždělo palivo (podle klasifikace moravskoslezského krajského úřadu), do Litvínova dorazil nebezpečný odpad (podle klasifikace úřadu ústeckého). Tím však nic nekončí, projekt likvidace lagun po zaniklém podniku Ostramo se nachází v další krizi.

Kam teď?

Pro ostatní cementárny platí mnohem tvrdší limity integrovaného povolení, než jaké má cementárna v Čížkovicích

Co se bude dít s takřka stejným množstvím nebezpečného odpadu, jenž má zůstat v Ostravě? Cementárna v Čížkovicích nedaleko Litoměřic je totiž jediným českým zařízením, které je v tuto chvíli schopno výrobek firmy Geosan zvaný geobal 4 spalovat. Pokusy zajistit spalování v Polsku skončily fiaskem. Ani tam nepovažují jedovatou hmotu z lagun prosypanou vápnem, přestože má výhřevnost hnědého uhlí, za palivo. A nebezpečný odpad se přes hranice států převážet nesmí.

Nejde jen o to, že zbývajícím českým cementárnám chybí například speciální zařízení, které „palivo“ do spalovací komory dávkuje. Pro ostatní cementárny totiž platí mnohem tvrdší limity integrovaného povolení, než jaké má cementárna v Čížkovicích.

Někteří odborníci tvrdí, že pro rozhodující emise má až čtyřikrát měkčí emisní normu než například obdobné zařízení v Hranicích na Moravě. Takže co prochází v Čížkovicích, v Hranicích by projít nemuselo. Eventuální zpracovatel dalšího sta tisíce tun geobalu 4 není v dohledu.

A jestliže se najde, už asi nebude ochoten pálit zadarmo, nebo dokonce vydat za „superpalivo“ nějaký peníz. Nový spalovač kalů si za to jisto jistě bude chtít nechat zaplatit.

Co se odehrává v Ostravě

Geosan, lídr konsorcia Čistá Ostrava, které sanace lagun zajišťuje, žádá integrované povolení skládkovat geobal 4 jeden a půl roku. S naprosto zastřeným výhledem, co by mělo následovat. Náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje Miroslav Novák vidí jako velice nepravděpodobné, že by krajské orgány souhlasily s dalším oddalováním termínu dokončení sanace lagun, byť by se mělo týkat jen toho, že laguny budou sice odtěženy ale sporný výrobek geobal 4 zůstane na hromadě. „Zbavíme se sice zapáchajících lagun, ale způsobíme si další ohnisko prašnosti,“ sdělil Novák ČTK.

Kdyby se Geosanu nepodařilo najít zpracovatele, jak by ho poté asi hledala Ostrava?

Ostravská radnice by byla ochotna dočasné uskladnění přepracovaného odpadu podpořit jedině za podmínky, že by Geosan složil částku, za niž by při nedodržení termínu bylo možné uhradit likvidaci „paliva“. Tato úvaha však má vážnou trhlinu – kdyby se Geosanu nepodařilo najít zpracovatele, jak by ho poté asi hledala Ostrava?

Situace je výsledkem špatného způsobu financování celého projektu. Státní podnik Diamo coby investor nevytvořil dostatečné kontrolní podmínky pro poctivé plnění dohod. Geosan utápěl peníze ve sporech se subdodavateli a panovalo tu turecké hospodaření, do kterého musely zasahovat i soudy. Zásadní náprava měla přijít mnohem mnohem dřív.

A zatím v Čížkovicích…

Cementárna se nalézá v oblasti s dlouhodobě zhoršenou kvalitou ovzduší. A proto litoměřický městský úřad nehodlá jen nečinně přihlížet, jak mu tam od začátku února začnou přibývat nežádoucí emise ze spalování ostravských kalů. Ani se nechce smířit se zmíněnými čtyřikrát měkčími normami. Úřad má v úmyslu vyvolat přehodnocení emisních limitů, zejména pro tuhé znečišťující látky a oxid siřičitý.

Společnost Lafarge Cement pro ně získala velice výraznou výjimku od krajského úřadu. S tím jsou však velmi nespokojeni občané ze sdružení Občané proti kalům: „Vedení cementárny obhajuje tyto zvýšené limity kvalitou místního vápence. Ale jak je tedy možné, že tyto zvýšené limity paradoxně umožňují v cementárně pálit i nebezpečné odpady?“

Ministerstvo životního prostředí prý občanům sdělilo, že v březnu by v Čížkovicích měly proběhnout spalovací zkoušky odpadků z německé Leuny

A to prý nejen od nás, ale i ze zahraničí. Ministerstvo životního prostředí prý občanům sdělilo, že v březnu by se tam měly uskutečnit spalovací zkoušky odpadků z německé Leuny.

Vedoucí litoměřického odboru životního prostředí Pavel Gryndler je přesvědčen, že jedna z oblastí dlouhodobě zatížených znečišťujícími látkami nesnese žádné výjimky z emisních limitů. A proto by se měly uvést na pravou míru i ty, které byly pod různými záminkami získány v minulosti. Městský úřad bude usilovat, aby výjimečné hodnoty byly uvedeny do souladu se zákonnými normami. A aby byly sledovány i emise oxidu uhelnatého.

Velké obavy má Gryndler z emisí rtuti. Při spalovací zkoušce bylo naměřeno 40 procent povoleného limitu. Vzhledem k tomu, že tento těkavý prvek se obtížně zachycuje a vzhledem k ohromnému množství nebezpečného odpadu, který se tu bude spalovat, je riziko přílišné koncentrace rtuti velké. Rtuť bude muset být neustále pod dohledem.

Při spalovací zkoušce nebyl žádný limit integrovaného povolení překročen. To přináší naději, ale nikoli záruku. Látky z různých částí laguny mohou být rozličné a homogenizace je takřka nemožná. Spalování kalů může z ničeho nic přinášet i nepříjemná překvapení. Jestli má Ústecký kraj rád své občany, přestane emisní limity načechrávat a vrátí je do normativní podoby.

Podle současného stavu věcí bude na Litoměřicku šest let probíhat slalom náklaďáků mezi sopkami. Napříč Chráněnou krajinnou oblastí České středohoří. Mezi odborníky se však objevila ještě jedna alternativa, totiž že geobal 4 by nakonec mohl zůstat neutralizován na skládce v Celiu. Případ budeme podrobně sledovat.