Středa 31. května 2023, svátek má Kamila
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

Lidovky.cz

Diskuse k článku

Příklad Tomáše Halíka aneb Jak být otevřený vůči rozmanitosti světa

Kultivace duchovního života člověka a odpovědné hledání jeho smyslu je hlavním cílem katolického kněze, jenž letos získal Templetonovu cenu.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

Archmichael

Nová modla pro ty,
kteří neznají minulost, nerozumí přítomnosti a nedovedou předvídat budoucnost. Tento člověk se má honosit stejným oceněním jako např. Matka Tereza. Světe div se! Podle kritiků tato cena "staví most nad propastí mezi zdravým rozumem a hloupostí." Více viz Templetonova cena Wiki. Tento pán má zřejmě pro katolické věřící znamenat druhého pán Boha. A prý ho uznávají v celém světě, jenom tady náboženští analfabeti - dle jeho slov - ničemu nerozumí. Tento člověk, jemuž byla cíleně udělena popularita, má působit na věřící ve stylu - viz záznam v pořadu "Jak to vidí" na dvojce. Dle mého soudu by měl být spíše dehonestován za rozsévání nenávisti mezi národy, a to nejen ze strany církevní, ale i státu. Nekáže dobro, ale zlo. Aby lidi ohlopnul, musí zvolit jinou taktiku, neboť žijeme ve dvacátém prvním století. Upalování se již nenosí.
0/0
29.3.2014 17:30
Foto

Cermans

Díky že jste to sem dal , netřeba komentáře , každý ať si udělá
obrázek sám. Já říkám : tímhle církev svět nenapraví! Pan Templeton si třeba myslí že ano. Kdo ví?
0/0
28.3.2014 11:46
Foto

Cermans

Plně s vámi pane Meisnere souhlasím všichni jsme
"z masa a kostí " a já ještě dodávám " nikdo nemůžeme překročit svůj stín" ani msgr. Halík. Pane Meisnere zkuste si poslechnout msgr. Halíka z dnešních Jak to vidí: http://prehravac.rozhlas.cz/audio/3088316 Víte mě závěr rozhovoru týkající se vztahu k Rusku od kněze /teologa / nesedí. Já slyším hlas amerických i evropských jestřábů. Proti tomu názor pana Ivo Vašíčka v pol. spektru se zdá zdaleka rozumější: http:// http://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/10116287760-politicke-spektrum/214411058200012 Co chce msgr.Halík rodmychat , on chce stavět Putina před mezinárodní soud, mě se zdá, že jako profesor KU je zcela mimo. Co si o tom myslíte???
0/0
26.3.2014 16:03
Foto

Cermans

...
...
0/0
24.3.2014 12:37
Foto

Cermans

Pane Skřivánku a jak to chcete zrealizovat?
Sice msgr. Halík dostane dost peněz, ale to by tu masáž musela podpořit celá ŘKC. Zatím jsem od msgr. Duky nic neslyšel ani od msgr. Vlka i když ten ho prý podpořil. Myslíte, že jsou schopni se sjednotit a udělat velkou akci? Peníze , by na to teď ještě mít mohli.
0/0
24.3.2014 12:36
Foto

Cermans

To je námět do diskuze, proč to iDnes pouští?
Co myslíte diskutéři. Jak se má člověk s průměrným IQ v tomto světě orientovat. Nejsme náhodou hříčkou v rukách tvůrců tohoto mediálního virtuálního prostoru? Není naše hledání demokracie a pravdy pouze úsměvnou činností Důmyslného rytíře dona Quijota de la Mancha. Většina mi namítne, že jejich vzdělání a zdravý rozum je ochrání před vlivem ideologií mediálního světa. Denně se modlím za to, aby to tak bylo. Denně si stále více připadám don Quijotem. Za to ale chraň Bože nemohou ti tvůrci oné mediální břečky, která nás obklopuje, ale mé nic moc IQ . Tak se pane Talacko nevzrušujte, kdo věří je v pohodě..
0/0
23.3.2014 22:54
Foto

Cermans

Čím je to, že ten Český národ je tak slaboduchý. Všechny jeho
slavné syny , které, které oslavuje celý svět vlastní národ nechápe. A nebo že by v tom bylo něco jiného? Kdo ví? Nejsem teologicky vzdělán a mnoha věcem o kterých zde mluvíte nerozumím. V mládí jsem silně praktikoval katolictví. Jsem přesvědčen, že mi to neuškodilo. Od jistého věku mě katolické náboženství přestalo naplńovat a musel jsem si vytvořit své vlastní náboženství, které vyznávám dodnes. Je to má vina , že mi katolictví nic neříká. Na vykladače náboženství mám vyšší nároky, než které vykazují v praxi katoličtí kněží. Snad nejbližší mému pohledu na svět je světící biskup Malý. Našim učitelům se vyčítá, že neumí učit . Katolický farářům vyčítám, že neumí vykládat víru. Řeknete si je namyšlený, není ale stav víry v Čechách toho důkazem. Jako dítě jsem obdivoval hrdiny románu Quo vadis, kdy si naši kněží vezmou příklad z prvních křesťanů. Přibližuje se snad msgr. Duka ideálu prvních křesťanů? Nepřibližuje se dněšní stav katol. církve období papežského schizmatu? Dokud se křesťanství v praxi nepřiblízí svým kořenům sebevětší majetek ho nezachrání. Je to vina tohoto národa? Kdo ví? Co vím přesně je to obrovská škoda tohoto národa. Myslíte , že pro odstranění hendikepu tohoto národa toho msgr. Halík udělal dost , aby si tu cenu zasloužil? Kdo ví? Já nevím, pochybuji.
0/0
23.3.2014 6:00
Foto

Wachtl Miloš

Pěkný a výstižný článek.
Mons. Tomáš Halík, jak je v článku Martina Kočího uvedeno, je osobností naprosto mimořádnou, uznávanou i daleko za hranicemi naši země. Skutečnost, že mu toto uznání mnozí nepřejí, není u nás v České republice nic nového, ani mimořádného. Naštěstí však četní závistivci, kteří sami nikdy nic nedokázali a ani nikdy nedokážou, nezmění nic na tom, že i když je Tomáš Halík u nás jen jeden, svět ho vnímá s porozuměním a nešetří uznáním, zatím co nepřejících je sice mnoho, ale nikdo jejich názorům nevěnuje ani tu nejmenší pozornost. My ostatní, Tomáši Halíkovi k jeho úspěchu srdečně blahopřejeme.
0/0
22.3.2014 15:02
Foto

Janh

To zní jako rozhovor s
To zní jako rozhovor s Václavem Klausem po obdržení Nobelovy ceny za ekonomii.
0/0
28.3.2014 17:17
Foto

V12a70c48l51a37v 37P96e44r86o72u54t24k27a 6598247444511

léčba Halíkem ..
http://prehravac.rozhlas.cz/audio/3088316
0/0
28.3.2014 9:04
Foto

Dávám za pravdu panu "Kiebitz"
T. Halíka jsem osobně poznal v době Impulsu 99. Byl jedním z těch několika kdo to rozpohybovali ale ucukli, když I99 měl cca 1500-2000 signatářů kteří se formovali do pracovních, často odborně kvalifikovaných skupin a nebylo jasné, co s tím protrženým stavidlem aktivně projevované demokracie dál. Píši hranici cca 2000 lidí (konec r.99). další podpisy přibývaly, avšak hromada lidí to vzdala, popř. výslovně požádala, aby jejich podpisy v I99 nefigurovaly protože usoudili, že šlo o bublinu. Pochopili, že pro zakladatele- (vesměs) akademické či kavárenské intelektuály mnohdy vysokého sebevědomí, by náraz s odpovědností, tedy nutnost vést konkrétní lidi, znamenal přestoupit vlastní stín, obrazně - natahnout montérky a jít do toho s rizikem každodenního vysokého nazení a případného tvrdého dopadu. Měkkost lze těžko vyčítat AC Putnovi a vyšlechtěným mazánkům. Bohorovnost doktoru Stránskému, prostě byl takový. Pokrytectví expremierce Burešové která vedoucím prac. skupin dávala rozumy o etice...a její blízcí kšeftovali s pozemky. Když v červenci 2000 T.Halík na RFE informoval, že " k dnešku prohlášení I99 podepsalo na 4,5 tisíce lidí" vysloveně nelhal, ale pravdu také neříkal. Jeho tehdejší koketerie s případným prezidetováním mi přišla kapku přespříliš. Vzdělání, inteligence a hlásaná morálka zavazuje. Proč ten úvod: iu, jsme lidé z masa a kostí, máme své meze. Od doby I99 jsem přijal T. Halíka takového, jaký je. Chápu, že káže studentům, dobré publikum. Chápu jeho velkou popularitu v Polsku, kde se část katol. inteligence potřebuje oddělit od konzervatismu, přesněji- od patologie okolo Radio Maria.T. Halíka čtu občas a se zájmem, mít čas, čtu víc, jsem vděčný, že za mne mnohé nastuduje a předá mi v kostce. Ne se vším se identifikuji, ale to přece patří do Halíkova "pochybujícího" katolického přístupu. Že.
0/0
25.3.2014 10:46
Foto

Pane Talacko
vážím si Vašich názorů, často s nimi i souhlasím. Bohužel "P.Bostlová" je něco odpuzujícího a téměř pravidlem, že pokud ona něco píše, opak je pravdou. Takže ano, P.B. je celkem věrohodným zdrojem informací, ale musíte přehazovat znaménko.
0/0
25.3.2014 7:29
Foto

Duševně nemocných
co píší je mnoho, spíše jsem naivně nalétl portálu iDnes. Je mi to líto.
0/0
24.3.2014 22:14
Foto

Zk

Pane Talacko,
odkazovat na Bostlovou, to je skutečně krok vedle. Zběžně si projděte její blog na wordpressu, perel jako tahleta je tam habaděj: http://petrabostlova.wordpress.com/2013/10/31/modleme-se-za-prezidenta-zemana-a-jeho-rodinu-maji-je-drzet-v-bohnicich/ Evidentně se jedná o duševně nemocného člověka.
0/0
24.3.2014 19:25
Foto

Křivan

16,00 neprší
16,00 neprší
0/0
24.3.2014 15:09
Foto

Křivan

Já ne, já jen muzikant
Já ne, já jen muzikant
0/0
24.3.2014 15:08
Foto

Křivan

Zajímavé video. Podobnost s
Zajímavé video. Podobnost s Milošem Kopecký je asi čistě náhodná.
0/0
24.3.2014 12:27
Foto

Křivan

Možná se pletu, ale po
Možná se pletu, ale po Havlovi chybí v Čechách obdobná vůdčí osobnost, tak je na čase jí postupně stvořit. Kníže se nepodařil.
0/0
24.3.2014 12:20
Foto

Pepan25

Si děláte legraci?
Uvedený zdroj je BLOG. Prostor, který některý web dá komukoliv, který tam píše své osobní názory. Pokud neporuší zákon, může tam psát cokoliv (např. že pan Talacko dělá v soukromí naprosto nechutné věci). P.S. Pokud tam napsanému věříte, je mi Vás upřimně líto.
0/0
24.3.2014 10:20
Foto

Křivan

Ano můj vůdče, poněkud slábá
Ano můj vůdče, poněkud slábá útěcha za Putina.
0/0
24.3.2014 10:15
Foto

Orientovat se
v dnešní mediální břečce je nemožné. Prosti lidé slepě věří bulváru, protože je baví a je stále exkluzivní. Naštěstí tito lidé z toho nemají trauma jako třeba naše maličkosti, když už nevíme co je vlastně pravdou. Nejlepší obranou proti takto zdeformovaným mediím je naprostá ignorance, jenže to je cesta zpět v kultuře společnosti, netroufám si říci o kolik. Snad o 100 let ? Asi tak, potom už přišla válka, nepravdivé zprávy z fronty, a po válce , kdy media začala ovládat finanční oligarchie se media stala pouze komerční záležitostí. Dnešní, jak říkám břečka je hlavně nejvíce ovlivněna reklamou, protože reklama je nejspíš nejvýnosnějším byznysem po velkých daňových podvodech a nositelé reklamy nemusí mít strach, že páchají trestný čin. Když si z této úvahy udělám závěr, pak nejvěrohodnější zpráva bude tam, kde vedle ní není reklama. To je možné jen v případě, že to někdo zaplatí ze své kapsy a jsme zase tam kde jsme byli. Proč to platí a je to vůbec pravda ? Myslím, že je to kruh, hodně uzavřený. Z každého kruhu se dá vystoupit, ale co vně kruhu, kde jsem, zase musím být součástí nejaké množiny bodů, nejlépe přímky, jenže ta musí mít nějaký směr a kam bude směřovat, kdo o tom rozhodne ?Ve zprávách o počasí říkají, že prší. Jdu se raději podívat ven, jestli je to pravda.
0/0
24.3.2014 8:46
Foto

Já vím
jenže iDnes je nejvěrohodnější informační portál, tak proč to pouští.
0/0
23.3.2014 22:24
Foto

Mir

Pane Talacko, měl jsem Vás za rozumnýho chlapa
vygooglujte si co ta pí Bostlová vše prohlašuje a berte to s rezervou. Mě je také bližší americké civilní křesťanství.
0/0
23.3.2014 22:23
Foto

Bohužel
jsem si to nevymyslel.http://bostlova.blog.idnes.cz/c/322557/Tomas-Halik-neni-katolicknezAle-vysoce-postaveny-svobodny-zednar.html
0/0
23.3.2014 21:29
Foto

Pepan25

Škoda
Škoda, že jste svůj příspěvek na konci úplně shodil tím "zednářstvím". Nechápu, proč někdo něco takové šíří, proč T.H. tak nenávidí ...
0/0
23.3.2014 18:33
Foto

Protože
zde náboženství už dávno není tím, čím má být. Pro mne je vzorem náboženství USA, protože asi jedině tam plní to co plnit má.Cituji jeden názor :"Náboženství ve Spojených státech dává národu pocit, že je na správném místě a jde správným směrem. Ačkoli v kultuře Američanů dominuje tradice křesťanská a pak judaistická, v civilním náboženství není viditelná dominance. Dědictví judeokřesťanské tradice je viditelné pouze v jedné, ale základní věci – totiž v přesvědčení, že Bůh si vyvolil jeden národ, aby zvláštním způsobem plnil jeho vůli. To přesvědčení je u Američanů velmi aktuální. Jen takové civilní náboženství je schopno plnit úkoly, které před ním stojí – zajistit národní solidaritu a mobilizovat nejhlubší prameny lidské motivace pro obětavou službu ve prospěch národních cílů. Koncepce civilního náboženství totiž vůbec vznikla během zkoumání pramenů lidské jednoty a solidarity jakožto výsledků symbolické komunikace."U nás v Česku právě tohle všechno náboženství postrádá. Nestuduji Halíka a ani ho moc neposlouchám, jeho teorie ke mně nehovoří. Navíc je s největší pravděpodobností i Svobodný zednář, a to je úplně mimo mísu. Myslím, že cenu dostal Halík hlavně za své neúnavné propagování církve jako takové v Česku. To udělal naposledy kardinál František Tomášek, když vystoupil proti okupaci v roce 1968.
0/0
23.3.2014 13:57
Foto

Pepan25

Nejen blahopřání ..
určitě nejsem sám, kdo mu dluží poděkování za impulsy pro duchovní život.
0/0
22.3.2014 23:43
Foto

Apa.G

trapný pokus udělat z Halíka světovou osobnost...
Není ani osobnost, ani světový, jen si někdo potřebuje zasurfovat na vlně quasi mondény... Halík sám stojí asi za fajfku tabáku, jenže to n´by nebyla taková sláva a nechápu, proč takovém tanečky kolem člověka, jehož věrohodnost, podrobena prosté zvědavosti, veme ve psí... Ale je to věc katolíků. kteří s lidmi této země mají společný jen rozpočet...
0/0
22.3.2014 23:13
Foto

Kiebitz

Možná je ten příběh jen málo znám
Zůstanu u pocitů (mých) a dojmů. Ověřit by měl životopisec, ale když vakua ponechána , budí nedůvěru, soudím zbytečně. Tak třeba cena nás podpořila v čase Putinova tažení, neb svět ví, jak slabá vrstva zde je ochotna čelit zvůli. To je stinná stránka cen, mají širší kontext, ne třeba vždy docela vědomý natož záměrný. Umím si představit člověka typu p.Halíka, jak si klade velké cíle a tak se ocitne i poblíž terapii, dokonce u legendárního MUDr Skály. V čase, kdy by měl asi konat vlastní výcvik, odchází. Přirozeně, zatímco duchovní či církevní orientace je hodně strukturovaná, tradice, zkušenosti, pravidla, stabilita, organický růst; terapie je poněkud opak. Proces bouřlivý, nevypočitatelný, jen snaha dát mu hranice, podporu, garance bezpečí. Řada duchovních v česku přešla na stranu terapie, člověk typu p.Halíka, zvolil cosi mezi, "sociologii". I terapie Perlsova, postavená na talmudicko-biblické tradici, sklouzla v česku k jakémusi budhismu zážitků pocitů, ale beze změn. To jeho právo, jen nám potom srozumitelnější, proč se věnuje spíše mladým, nezralým, kteří se za semestr vymění, než by se trápil s "církví viditelnou", tedy i se zodpovědností za slabost nedostatky druhých, opotřebených, omezených. Proč odklon k tvorbě oklikové-písemné, prodlouženému kazatelství, odpovídání otázek, než podporovat jejich kladení i vůči sobě. Z antických textů je známa návštěva přátel u Joba. Mají rady, nápady, chtějí pomoci, ale zbytečně. Vše vyhýbavé, řeší své nesnáze, v kterých se ocitli tváří v tvář soužení druhého. Jobovi snad jen jako zrcadlo jeho vlastní hlouposti. Tak u našeho muže i odstup od zodpovědnosti za druhé v církvi, snad přiznání své omezené formace a potom poněkud zbytečné pubertální kritizování autorit, které tuto službu podstoupily. Sny o církvi jiné, s jinými lidmi, s jinými informacemi, jsou legitimní. Ale hic Rhodus, hic salta. Potom snad více pochopení i bez dlouhých knih a řečí. To Agnesë Gonxhe Bojaxhiu šla rovnou na plac. A když nemocní trpěli, nepumpovala do nich anestetika, a svěřovala jim co katolíkům intimní, že utrpením člověk zraje a pyká za viny a tak se osvobozuje i sám před sebou. Pán Bůh naše nesnáze nepotřebuje, my jsme to, kdo skrze ně jde dál a hloub. Tam kde jsme, ne vedle. Mediální úspěch si žádá virtualitu, televizní přístup, v protialkoholní léčebně vydrží minutu. Tak náš muž ještě obstál. I katolíci potřebují celebrity, pozvracení po antabusu do toho nějak nezapadají.
0/0
22.3.2014 21:56
Foto

Janh

Ne, že bych Halíkovi cenu a z
Ne, že bych Halíkovi cenu a z ní vyplývající benefity nepřál (po revoluci jsem patřil k jeho příznivcům), ale v současnosti na mne působí jako nesmírně falešný člověk, který dokáže halit banality do "krásných" frází, což nemění nic na faktu, že jde o plané řeči.Jistě, jeho příznivci ho budou hájit do posledního dechu, stajně tak jako odpůrci hanět. Já pouze sděluji svůj dojem, že není tím, kým se zdá být.Mimochodem, na videu Tempelton Prize působí Halík jako pod vlivem nějaké neznámé drogy.http://www.youtube.com/watch?v=f_svm0Bi4BkMožná nejsem filosof a rozhodně ne teolog, ale tohle je ordinérní rádobyfilozofie. Chcete-li, blábol. Na "nobelovku" trochu málo.
0/0
22.3.2014 20:32