Úterý 7. května 2024, svátek má Stanislav
130 let

Lidovky.cz

Přinesl jsem zdravý odstup

Česko

Pojistný trh je oblast, kde se dá ještě hodně zlepšovat, to jiné oblasti tolik neumožňují, říká pojišťovák roku Petr Zapletal.

* Co pro vás získání ocenění Pojišťovák roku znamená?

Ocenění mě upřímně překvapilo, neboť ceny tohoto typu se zpravidla udílejí spíše nestorům daného oboru. Každopádně si titulu velice vážím, zejména proto, ze se jedná o jeho premiérový ročník. Beru ho především jako ocenění práce celého týmu Pojišťovny České spořitelny.

* Ředitelem Pojišťovny České spořitelny jste pět let. Připadá vám oblast pojišťovnictví stále zajímavá?

Už v době, kdy mi byla nabídnuta možnost vést pojišťovnu, mi tato oblast přišla jako velmi zajímavé odvětví s velkou perspektivou a zatím se mi to jen potvrzuje. Každý rok za mého vedení roste pojišťovna dvouciferným růstem a zvyšuje se i počet klientů bez ohledu na to, jestli je, nebo není krize. Stále si myslím, že pojišťovací trh ještě nedospěl a nabízí možnosti, které v jiných odvětvích již nenajdeme.

* Myslíte si, že umíte řídit pojišťovnu lépe než ředitelé ostatních pojišťoven?

Dobrá otázka. Nekoukám se ale tolik na to, jak kdo řídí jinou pojišťovnu. Zaměřuji se spíš na to, co může dokázat naše pojišťovna. Důležité je mj. sledovat, co požadují potenciální klienti.

* Neprošel jste zkušeností pojišťovacího poradce. Může to být výhoda?

Výhoda to určitě není, ale moje kariéra šla jinou cestou. Nedostatek zkušeností s uzavíráním pojistek s klienty nahrazuji kontakty s lidmi, kteří jsou v tomto oboru skvělí. Na druhou stranu jsem do firmy přinesl jinou zkušenost a trochu odstupu od pojistného světa, který je velmi specifický a pro laika ne vždy lehce pochopitelný. Touto kombinací vznikl recept, který nás přivedl mezi největší pojišťovny na českém trhu.

* Kolik hodin denně pracujete? Je pro vás těžké najít si čas na odpočinek?

Běžně kolem deseti hodin. Dbám na to, aby mi práce nezasahovala do víkendů, a já tak měl čas na rodinu a odpočinek. Snažím se i o to, abych stíhal vybrat si dovolenou, nejsem příznivcem workoholického způsobu života. Při rozumné organizaci práce a delegování se to dá zvládnout. Nežiji představou, že beze mě nemůže nic fungovat.

* Nezaměstnáváte žádné zprostředkovatele. Co je důvodem?

Když jsem přišel do pojišťovny, žádné vlastní zprostředkovatele neměla, protože to neodpovídalo strategii Finanční skupiny České spořitelny. Osobně to považuji u pojišťovny spíše za handicap, ale pokusili jsme se z něj udělat naši konkurenční výhodu. Snažíme se nabízet kvalitní produkty a poskytovat podporu šitou na míru externím partnerům, kteří je prodávají, ať už jde o Českou spořitelnu, nebo nezávislé poradce. Zatím tento obchodní model funguje nad očekávání dobře.

* Kontrolujete, jak se vaše pojistky nabízejí?

Ano, několikrát do roka děláme například mystery shoppingy (vyškolení testeři vystupují v roli zákazníků a zkoumají přístup prodejců, pozn. red.).

* Pojišťováci bývali zejména v devadesátých letech společností vnímáni dost negativně. Myslíte, že už se myšlení lidí v tomto ohledu změnilo?

Pokud je v pojišťovnictví co zlepšovat, tak je to právě vztah s klientem. Negativní vnímání do určité míry existuje pořád a je na konkrétních lidech, aby zapracovali na komunikaci se svými klienty.

* Myslíte, že se dá negativní vnímání pojišťováků mezi lidmi zcela vymýtit?

Nic není černé nebo bílé a ani nebude. Aby se tento negativní fenomén podařilo co nejvíce minimalizovat, je potřeba, aby tu fungovala důsledná kontrola ochrany spotřebitele, a ta zatím dostatečně nefunguje. Aby se lidé mohli obrátit na regulátora s tím, že jim nebylo pojištění důsledně vysvětleno.

* Lidé nemají podepisovat to, čemu nerozumí. Dohadování o tom, zda někdo něco důsledně vysvětlil, zůstane asi vždy jen dohadováním...

Přesto je důležité co nejvíce narovnat velkou informační nerovnováhu mezi tím, kdo pojištění nabízí a kdo kupuje. Nejlépe zjednodušením smluv a také snahou o maximální vysvětlení.

* Sám, předpokládám, máte životní pojištění?

No samozřejmě. Životních pojistek mám dokonce několik.

* Kdy jste uzavřel první?

První pojistku jsem uzavřel někdy před patnácti lety původně pouze na riziko smrti. Dnes mám pojistky jak se spořicí složkou, tak na krytí rozmanitých rizik. Část prostředků mám také v jednorázové pojistce třeba pro případ, že někdy nebudu úspěšným generálním ředitelem, protože život může přinést opravdu cokoliv. *

***

Pojišťovák roku – Petr Zapletal, 47 let

*Vystudoval Matematicko-fyzikální fakultu Univerzity Karlovy a postgraduální program MBA při Rochester Institute of Technology, je držitelem licence Securities and Financial Derivatives Representative v Londýně. *Své první pracovní zkušenosti získával ve společnosti Puro-Klima a v investiční bance Barclays de Zoete Wedd Ltd., 1995–2000 působil ve vrcholovém managementu Credit Suisse Asset Management, investiční společnost. *Od ledna 2001 do října 2005 zastával pozici předsedy představenstva a generálního ředitele Investiční společnosti České spořitelny. V listopadu 2005 byl zvolen do funkce předsedy představenstva Pojišťovny České spořitelny a jmenován generálním ředitelem. *Od roku 2009 je také členem představenstva Kooperativy.

O autorovi| Barbora Minksová, LN

Autor:

Jak předejít syndromu náhlého úmrtí kojence?
Jak předejít syndromu náhlého úmrtí kojence?

Syndrom náhlého úmrtí kojence (SIDS – sudden infant death syndrome) je doslova noční můrou všech rodičů. V současné době lze tomuto zbytečnému...