Pátek 10. května 2024, svátek má Blažena
130 let

Lidovky.cz

Průzkum: Ženy utrácejí víc

Česko

Muži ušetří častěji než ženy ze svého měsíčního příjmu třeba i malou sumu peněz.

Investovat do elektroniky se jim přitom nepříčí tolik jako investovat do drahého šperku. PRAHA Muži jsou šetřivější než ženy, a to i přesto, že nakupují dražší věci.

Zatímco 74 procentům Čechů zbývá na konci měsíce po zaplacení všech účtů alespoň malý obnos, žen, kterým každý měsíc na účtě něco zbude, je o pět procent méně. Vyplývá to z průzkumu společnosti MasterCard, realizovaného na necelé tisícovce klientů tuzemských bank.

„Výsledky průzkumu výrazně ovlivňují dvě věci – vyšší průměrné platy mužů a česká kulturní tradice, podle které za chod domácnosti odpovídá žena. Po muže je tak jednodušší ušetřit, když všechny běžné výdaje hradí jeho žena. Mnohem důležitější je ale otázka zhodnocení úspor. Je totiž hezké, že muži podle průzkumu ušetří – ale umí s úsporami dobře pracovat, nebo je nechávají ležet na běžném účtu? Z naší zkušenosti ženy pracují se svými úsporami lépe a pokud přijmou nějaký plán, drží se ho mnohem disciplinovaněji než muži,“ říká Tomáš Prouza, ředitel péče o klienty Partners.

Spontánní nákup za dva tisíce Průzkum MasterIndex připisuje mužům i prvenství v rámci internetových nákupů. Tímto způsobem nakupuje 96 procent dotázaných, žen jen devadesát procent.

Ve prospěch mužů coby internetových nákupčích hovoří i výzkum, který na konci minulého roku realizovaly Heureka.cz a nákupní galerie Aukro.cz na vzorku deseti tisíc lidí. Podle něj vyráží za nákupy na internet o třetinu více mužů než žen.

Podle Petra Krále, marketingového ředitele internetového obchodu Mall.cz, je ale realita jiná. „Přesná čísla sice nesledujeme, ze zkušenosti však mohu říci, že zvláště v posledních dvou letech nakupují prostřednictvím internetu více ženy. Často jde o spontánní nákupy zhruba za dva tisíce korun. Ženy se nechávají více zlákat tím, co ještě nemají, ať už jsou to malé spotřebiče do domácnosti nebo třeba kosmetika. Velmi často také nakupují pro děti, “ uvádí Král.

Počítače jsou dražší než parfémy Co do počtu, vládnou nakupovacím mániím na síti ženy i podle internetového prodejce Vivantis. „Ženy trochu převažují, muži ale zase nakupují dražší zboží, především elektroniku. Přece jenom počítač vyjde na více peněz než parfém,“ informuje Hana Hutlová, vedoucí marketingu Vivantis.

Ženy tedy nakupují sice levnější zboží, ale zase často. Podle psycholožky Laury Janáčkové je důvodem to, že při pořizování nových věcí zapomenou nejlépe na běžné starosti. Zatímco muži vědí přesně, co chtějí koupit, ženy bloumáním po obchodech doslova relaxují. „Ženy mívají často oproti mužům nižší příjmy, proto utrácejí za jednotlivé věci méně než muži, navíc je kvůli tomu pro ně důležitější vědomí, že tolik neutratily,“ vysvětluje Janáčková.

Například do šperků ale investují podle Hutlové ženy větší sumy než muži. „Když už muži kupují šperky, tak spíš levnější,“ dodává Hutlová. Podle serveru Sperky.cz kupují muži nejčastěji snubní prsteny. Na svých snoubenkách však šetří, nejčastěji totiž volí prsteny osazené zirkony okolo dvou tisíc korun, luxusní briliantové klenoty za deset a více tisíc si ženy kupují samy.

V posledním roce navíc nakupuje na internetu čím dál více lidí nad čtyřicet let, jedná se zhruba o sedm procent všech zákazníků.

„Nakupující si mezi sebou předávají pozitivní zkušenosti a návody na to, jak koupi zrealizovat, čímž samozřejmě roste zájem napříč generacemi,“ komentuje trend Lenka Hanušová z nákupní galerie Aukro. cz.

***

JAK NAKUPUJÍ MUŽI A JAK ŽENY

Zbývají vám na konci měsíce nějaké peníze?

Nakupujete často na internetu?

Zdroj: MasterCard

Autor: