12. července 2018 6:00 Lidovky.cz > Zprávy > Kultura

RECENZE: Úsměvy smutných mužů. Na démona alkohol je vždy spoleh

Herec David Švehlík. Záběry z natáčení filmu Úsměvy smutných mužů (2018).... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Herec David Švehlík. Záběry z natáčení filmu Úsměvy smutných mužů (2018).... | foto: Holiday Films

PRAHA Kvalitně obsazený film režiséra Daniela Svátka Úsměvy smutných mužů přináší věrohodné portréty lidí bojujících se závislostí. Ale to je také všechno.

Boj se závislostí je bez debaty těžká životní zkušenost; podstoupí-li ji člověk obdařený literárním talentem, může ji přetavit do svého nového (a někdy třeba i nejlepšího) díla. Vypráví o tom slavný Ztracený víkend Billyho Wildera a nejnovějším případem takového procesu jsou i Úsměvy smutných mužů, autobiografická kniha spisovatele Josefa Formánka, jež se stala základem stejnojmenného filmu.

Záběry z natáčení filmu Úsměvy smutných mužů (2018). Režie: Dan Svátek.

V české kinematografii mají snímky studující alkoholovou závislost silnou tradici: začít můžeme němým Batalionem Přemysla Pražského z roku 1927, z těch novějších se pak do paměti publika vryl televizní Ikarův pád (1977) nebo drama z protialkoholní léčebny Dobří holubi se vracejí (1988). Všechny daly příležitosti výrazným hereckým osobnostem své doby – a po této stránce na ně Úsměvy smutných mužů do jisté míry navazují. Hlavního hrdinu, spisovatele Josefa Formánka, ztvárnil David Švehlík a jeho druhy z léčebny hrají Jaroslav Plesl, Ondřej Malý, Jaroslav Dušek či Jiří Maryško. Jejich postavy jsou výrazné, věrohodné, nepochybně odpozorované z živoucích předloh. Největší prostor samozřejmě dostává vypravěč – úspěšný autor, který je zprvu přesvědčen, že závislost poměrně snadno překoná, a teprve opakované selhání a rozpad rodiny ho přiměje k pokoře. V léčebně se postupně učí chápat i své spolupacienty, vesměs pozoruhodné, závislostí však zmrzačené osobnosti: Honza (Ondřej Malý) je zarytý sportovec, úředník s vášní pro matematiku Milan (Jaroslav Dušek) věří, že je vyslancem z vesmíru a že býval znám coby archanděl Gabriel... Na povrch vyplouvají i temnější tóny jednotlivých příběhů, tu a tam dojde ke konfliktní situaci, občas se pacienti úplně neshodnou s vedením léčebny. Někteří po vyléčení odcházejí, aby se za čas vrátili jako ti pověstní dobří holubi.

Tvůrci Úsměvů svůj film označují jako tragikomedii, ale zase tak moc k zasmání toho nenabízejí (což tolik nevadí). Větší potíž je, že ve srovnání s jinými díly na podobné téma jsou Úsměvy přece jen trochu tematicky chudé. Zmínění Dobří holubi Dušana Kleina rozehráli vedle „hereckého koncertu“ a studie závislosti také ponurou linku sporných převýchovných metod, šikany a zneužívání moci a v průzkumu rozpadu a „přeskládání“ osobnosti šli až na dřeň. Účast Davida Švehlíka dává vzpomenout na thriller Roberta Sedláčka Pravidla lži, který zajímavě spojil psychologické drama z prostředí terapeutické skupiny s kriminálním motivem. V případě filmu Daniela Svátka je to skutečně „jen“ ta terapie, solidní variace už dříve viděného. Snaha o ozvláštnění poetickými či fantaskními pasážemi to nezachrání a působí spíš nadbytečně.

Jako varování před pastmi, do nichž může člověka přivést závislost, nicméně Úsměvy smutných mužů fungovat mohou. I jako povzbuzení těm, kdo s takovou situací aktuálně bojují.

Úsměvy smutných mužů

ČR 2018