23. února 2016 6:08 Lidovky.cz > Relax > Věda

Čeští vědci popsali neznámou bakterii, dostala jméno po Mendelovi

• Poslat
  • Redakce
  • 0Diskuse
Bakterie (ilustrační foto) | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Bakterie (ilustrační foto) | foto: Shutterstock

BRNO Mikrobiologové z Masarykovy univerzity popsali dosud neznámý druh antarktické bakterie. Půdní mikroorganismus pojmenovali Pseudomonas gregormendelii. Jméno zakladatele genetiky Johanna Gregora Mendela nese také celá polární stanice Masarykovy univerzity na ostrově Jamese Rosse, odkud se v minulých dnech vrátila letošní expedice. Vědci objev oznámili novinářům.

Novou bakterii opakovaně objevili ve vzorcích, které na ostrově sbírají od roku 2007. V laboratořích České sbírky mikroorganismů dosud ze vzorků izolovali více než 600 kmenů bakterií rodu Pseudomonas. Rozbory nasvědčují tomu, že některé z nich jsou unikátní a dosud neznámé.

„Popsaná Pseudomonas gregormendelii patří mezi chladnomilné druhy, pohybuje se pomocí bičíků a je podobná bakterii, kterou jsme popsali před třemi lety - Pseudomonas prosekii,“ uvedl Marcel Kosina, který se podílel na vědeckém popisu obou bakterií. Poslední objev brzy publikuje odborný časopis Current Microbiology.

Účastníci expedice na antarktické základně každoročně studují nejen bakterie, ale také další formy života. Zajímá je například odolnost antarktických lišejníků vůči zvýšeným dávkám ultrafialového záření. Silné dávky u nich jen minimálně snižují rychlost fotosyntézy, a to díky různým absorbujícím látkám ve stélce lišejníků.

„Mezi sledovanými druhy jsme však zjistili velké rozdíly ve schopnosti tyto látky vytvářet a udržet ve funkčním stavu při velmi silném či dlouhotrvajícím vystavení UV-B záření,“ popsal Miloš Barták z Ústavu experimentální biologie Přírodovědecké fakulty Masarykovy univerzity. Vlastnosti látek a jejich možné využití vědci dále zkoumají.

• 0Diskuse

Stát chce finančně podporovat mikrojesle a dětské skupiny, aby maminky mohly jít do práce

Ministerstvo práce vyslalo do připomínkového řízení návrh, aby státní rozpočet financoval dětské skupiny a nově také mikrojesle. Do nich chodí hlavně děti, které nezískaly místo ve státní školce, ale jejich rodiče nastupují do práce dřív než po třech letech mateřské dovolené.