Pátek 26. dubna 2024, svátek má Oto
130 let

Lidovky.cz

Řidiče s hands-free neusvědčíme

Česko

Policisté zpochybňují nový návrh ministerstva dopravy na úplný zákaz telefonování za volantem

PRAHA Policisty, poslance i dopravní odborníky udivuje nový návrh ministerstva dopravy. To v rámci připravované novely silničního zákona hodlá zavést úplný zákaz telefonování za volantem. Pokutovány a bodovány by napříště neměly být jen klasické telefonáty s přístrojem u ucha, ale i hovory přes sadu hands-free.

Policisté namítají, že takový přestupek není možné na silnici rozpoznat, a tedy ani nijak postihovat. „Tím návrhem jsem dost překvapen. Pravda je ta, že telefonování za volantem opravdu představuje bezpečnostní riziko. Nicméně vůbec si to nedokážu představit v praxi. Pokud takového řidiče zastavíme, může nám klidně říci, že netelefonoval, ale třeba si jen zpíval,“ řekl LN šéf české dopravky Leoš Tržil. Podobně skeptičtí jsou všichni policisté, které LN včera oslovily. „Bude to jen velmi těžce vymahatelný přestupek. Řidič by se musel jedině přiznat, ale to udělá, přiznejme si, málokdo,“ komentoval nový nápad ministerstva ředitel dopravní policie Zlínského kraje Štěpán Zachara.

Podle náměstka ředitele pražské městské policie Ludvíka Klemy se těžko prokazuje už samotné telefonování s přístrojem u ucha. Bez kamerového či fotografického záznamu se policisté často ocitají v důkazní nouzi. „Telefonování s hands-free by se prokazovalo ještě hůře. Ministerstvo by mohlo zakázat i ladění rádia či jídlo za volantem. Ani jednu z těchto činností ale policisté řidičům prostě nedokážou,“ pochybuje o nápadu Klema.

Nový návrh zpochybňují i poslanci. „Já to odmítám, je to totální úlet. Budu proti tomu velmi brojit,“ prohlásil například Stanislav Huml, poslanec za Věci veřejné a šéf meziresortní dopravní skupiny. Za špatný vtip považuje úplný zákaz telefonování i poslanec ODS David Šeich.

Ministerstvo: Telefonování je stejně nebezpečné jako alkohol Dopravní resort svoje dítko brání. Vše zdůvodňuje nejnovějšími měřeními, která potvrzují, že telefonování značně zpomaluje reakce řidiče. A to dokonce do té míry, že telefonující šofér reaguje stejně jako motorista, který má v krvi 0,5 promile alkoholu.

Z měření na mosteckém polygonu vyplynulo, že při jízdě rychlostí 70 kilometrů za hodinu a současném telefonování s použitím hands-free sady zahájil telefonující řidič brzdění o 13 metrů později než motorista, který se na jízdu plně koncentroval.

„K tomuto návrhu nás vedly dva důvody. Jednak nejnovější měření koncentrace řidičů při telefonování, které nedopadlo vůbec dobře. A také policejní statistiky, z nichž vyplývá, že telefonování a jiné činnosti, které řidiče odvádějí od řízení, je pátý nejčastěji evidovaný přestupek,“ vyjmenovává důvody úplného zákazu telefonování mluvčí ministerstva dopravy Jakub Ptačinský. Ten se navíc nebojí ani potíží s dokazováním přestupku. „Řidiče mohou usvědčit kamery, z jejichž snímků může být zřetelné, že je mobil napojený na hands-free sadu,“ tvrdí mluvčí.

Ministerský návrh je zatím na počátku v meziresortním připomínkovém řízení. Do vlády by měl návrh zamířit v květnu, do sněmovny nejdříve v červnu.

***

Změny pravidel

* Zákaz telefonování za jízdy je součástí velkého balíku změn.

* Hlavním bodem připravované novely silničního zákona má být takzvaný holandský model, který skoncuje s výmluvami na osobu blízkou. Za svůj vůz bude odpovědný vždy jeho majitel.

* Do novely hodlá ministerstvo prosadit pokutování řidičů podle výše jejich příjmů. Pro sankci může být vodítkem i cena vozu, s nímž byl přestupek spáchán.

* Měnit by se měl i bodový systém, který zpřísní. Nedání přednosti by mělo být nově až za sedm bodů. Pět bodů vyfasuje řidič telefonista. Naopak bez bodu by mohlo být překročení rychlosti v obci o méně než 20 km/h a mimo ni o méně než 30 km/h.

Autor:

Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?
Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?

Díky své všestrannosti se rýže LAGRIS už dlouho stávají nedílnou součástí mnoha pokrmů z celého světa. Bez ohledu na to, zda se používají k...