Pondělí 13. května 2024, svátek má Servác
130 let

Lidovky.cz

Rozhodnuto. Stávka MHD nebude

Česko

Odboráři pražského dopravního podniku se dohodli s městem na všech sporných bodech. Jednání včera trvalo přes osm hodin

Tisíce zaměstnanců pražského dopravního podniku stávkovat nebudou. Magistrátu a krizovému výboru města se za cenu některých ústupků podařilo hrozbu dopravního kolapsu odvrátit. Odboráři to považují za vítězství.

PRAHA Odbory pražského dopravního podniku odvolali přípravy na stávku. Důvodem je dohoda s krizovým štábem magistrátu. Ještě ráno to ale podle informací LN tak idylické nebylo. Část odborářů byla neústupná a stávku považovala za hotovou věc, někteří nebyli rozhodnuti a část z nich nechtěla ustoupit. „Dnes se buď dohodneme, nebo bude vyhlášena stávka,“ uvedl například ještě dopoledne odborový předák Petr Pulec.

Po více než osmi hodinách jednání již ale situace vypadala jinak. Šéf krizového štábu Martin Dvořák mohl oznámit, že hrozba totálního dopravního kolapsu metropole je zažehnána. Dvořák, který je zároveň generálním ředitelem dopravního podniku mimo jiné uvedl, že včera rozhodl fakt, že se o jednotlivých požadavcích odborářů jednalo postupně.

„V hodně věcech jsme se dohodli na kompromisu. Důležité byly pro odbory i záruky, že se tyto sliby splní,“ řekl LN Dvořák.

Odboráři přitom včerejší jednání a dohody vnímají také jako svůj úspěch. „Hodnotím to velmi kladně. Podařilo se naše požadavky splnit tak z 99 procent. I když jsme sáhli v některých bodech ke kompromisům. Právě teď podepisujeme příslušné dohody,“ sdělil LN v podvečer předák Vratislav Feigel.

Pravděpodobně velký vliv měl i fakt, že všechna náročná jednání s odboráři zaštiťoval právě ředitel jejich podniku. Oni sami svou averzi vůči primátorovi Pavlu Bémovi nebo radnímu pro dopravu Radovanu Steinerovi dali nepokrytě najevo. Když však Bém ve středu na jednání nedorazil, paradoxně odmítali dále jednat. Záruky, že se všechna ujednání splní, totiž požadovali přímo po Bémovi.

Za úspěchem včerejšího jednání stojí podle informací LN fakt, že se o každém bodu požadavků zvlášť dělalo usnesení, které se oběma stranami hned podepisovalo. „Myslím, že právě tohle celou věc značně urychlilo a dostalo jednání do věcné roviny,“ komentoval tento fakt Dvořák.

I podle odborářského předáka, který si nepřál zveřejnit jméno, se obě strany poměrně rychle shodly na čtyřech bodech. Jedním z nich byla i otázka dofinancování dopravního podniku městem. V rozpočtu dopravce zeje díra téměř dvou miliard korun za městem objednané jízdy. Rada města již v úterý rozhodla, že dopravní podnik prozatím dostane 900 milionů korun, aby tíživou finanční situaci firmy pomohla překlenout. Zbylé peníze se podle dohody mají vyúčtovat na konci roku, poté co dopravní podnik předloží potřebné podklady.

Dalším bodem, kdy město vyšlo odborům vstříc, je odvolání ředitele pro transformaci podniku Radka Novotného a navíc i prověření auditu společnosti BNV.

Nejtěžší boj se na půdě ředitelství dopravního podniku v Sokolské ulici rozpoutal kolem plánovaného propouštění a takzvaných outsoursingů – sjednávání služeb od soukromých firem. Vedení města i podniku se totiž postupně snaží nahrazovat například opravárenské profese v podniku objednávkami z venčí. To se samozřejmě dotýká i zaměstnanosti v dopravních podnicích. „V tomto bodu jsme se nakonec shodli na větší účasti odborů na těchto činnostech prostřednictvím komisí. Jakéhosi garanta nám bude dělat ČVUT, která by měla rozhodovat, zda některé profese vyplatí z vlastních zdrojů, či objednávkou z venčí,“ řekl LN Dvořák.

Odboráři navíc včera nakonec připustili i částečné propouštění ve vybraných profesích. Odborář Vratislav Feigel ale tvrdí, že o konkrétních věcech se i v tomto ohledu bude teprve jednat. Propuštění by mohli přejít například do některých outsoursingových firem.

Autor: