Neděle 5. května 2024, svátek má Klaudie
130 let

Lidovky.cz

Ruské šrotovné brzdí byrokracie

Česko

Státní dotace má podpořit prodej 200 tisíc vozů. Zatím jenom testuje nervy lidí

MOSKVA Ruský premiér Vladimir Putin připravil ruským motoristům k Mezinárodnímu dni žen start šrotovného. Ten byl ale provázen byrokratickými zádrhely.

O 50 tisíc rublů (skoro 32 tisíc korun) – jako prémii od státu za odevzdání starého auta při pořízení nového vozu – už projevily zájem desetitisíce Rusů. Ale operaci se podle úředních údajů v prvních dnech podařilo zvládnout jen 1076 zájemcům. Státní televize 8. března, kdy Rusko masivně slavilo Mezinárodní den žen, na obrazovce předvedla penzistu i mladou rodinku, kteří hladce vyměnili stařičké žigulíky za nové lady. Ale ostatní zájemci si stěžují, že prý nikdo nic neví, posílá je od čerta k ďáblu či přinejlepším do dlouhých pořadníků. K výměně starého auta za nové by přitom měla stačit „jen dvě razítka“.

Ale vůbec není snadné je získat. Na vlastní kůži se o tom přesvědčil reportér listu Izvestija. „Zbytečně jste sem jezdil, měl jste jet k dealerovi,“ dozvěděl se na vrakovišti. Na námitku, že staré auto lze předat do šrotu i osobně, se dozvěděl, že prý mezitím „ministerstvo vše změnilo“.

Když trval na svém, byl zase odbyt s tím, že zcela jistě se nepovede umístit správné razítko na správný formulář.

Vřelejšího uvítání se klient nedočkal ani u prodejce aut: „Zapište se do pořadníku, za pár týdnů se ozveme!“ Kdy bude možno odjet s novým autem, prodejce ani netušil. Dosud se nepovedlo ani jedno auto vyřadit z evidence, natož získat certifikát na šrotovací prémii. Podobně jako mnoha jiným dealerům se totiž ani nepovedlo připojit se k internetové stránce ministerstva průmyslu, natož si stáhnout formuláře. Zato v pořadníku je už 150 lidí. Jen výrobce lady AvtoVAZ už registruje přes 30 000 objednávek.

„Otázek je zatím více než odpovědí. Mechanismus úhrady nákladů vůbec není jasný,“ postěžoval si v tisku Denis Smetanin ze sítě prodejen Avtomir.

Někteří dealeři už akci spustili, jiní ještě zápolí s byrokracií či počítají náklady. Dostupné závody na zpracování vraků jsou mnohdy tak vzdáleny, že přeprava aut bude dražší než 5000 rublů, které dealeři mají dostat od státu.

Vzniklo i falešné vrakoviště Program běží pár dnů, ale už se vyskytly první podvody. U Krasnojarska vyrostlo falešné vrakoviště, slibující 50 tisíc rublů za odevzdaný automobil, samozřejmě za pár dnů. Podvodníkovi naletělo 120 lidí.

Na šrotovné ruský trh čekal jako na spásu. Prodej aut v zemi se loni snížil téměř o polovinu a zaznamenal nejprudší propad z předních ekonomik. Rusko přitom ještě v roce 2008 bylo na nejlepší cestě stát se co do počtu prodaných aut největším trhem v Evropě.

Prodeje za minulý měsíc byly podle sdružení AEB o třetinu slabší než před rokem, v lednu o 37 procent. Pravda, loni se ještě vyprodávala auta dovezená před devalvací rublu a zvýšením cel. Podle Martina Jahna, místopředsedy výboru automobilových výrobců AEB, na efektivnosti šrotovného závisí výsledky příštích měsíců.

Žigulík za 63 tisíc korun Petr Janeba, vedoucí Škody Auto v Rusku, předpokládá, že v březnu a dubnu se šrotovné projeví jen mírným zlepšením, odbytová čísla by se měla loňsku vyrovnat až v květnu. Šrotovné by podle něj mělo pomoci k prodeji dvou tisíc škodovek z Kalugy.

Deset miliard ze státního rozpočtu má do listopadu pomoci k prodeji 200 tisíc aut vyrobených či smontovaných v Rusku. Zákazníci mají na výběr z více než 60 modelů. Lví díl ze šrotovacích prémií však podle expertů připadne domácímu AvtoVAZu. Vždyť díky prémii klient zaplatí jen 99 tisíc rublů (necelých 63 tisíc Kč) za „klasickou“ Ladu 2105.

Vydání| Tato zpráva vyšla v prvním vydání

Regionální mutace| Lidové noviny - Čechy

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!