Čtvrtek 9. května 2024, svátek má Ctibor
130 let

Lidovky.cz

S Číňany to zas tak horké nebude. Zatím

Česko

Asi nejnadějnější čínská značka Brilliance se stáhla z Evropy – a ani se není čemu divit. V letech 2007 až 2009 na starém kontinentě prodala pouhých 502 aut, slovy pět set dva. Tristní výsledek ostře kontrastuje s původními plány značky prodat za prvních pět let v Evropě 158 000 automobilů.

Nepomohly líbivé tvary vozů navržené věhlasnými italskými studii (sedan BS6 navrhl Italdesign Giorgetta Giugiara a menší BS4 studio Pininfarina), očividně nejlepší kvalita zpracování ze všech čínských automobilů dosud představených na evropských autosalonech ani schopný člověk. Invazi Brilliance do Evropy řídil bývalý manažer Volkswagenu Hans-Ulrich Sachs, který měl dříve na starosti úspěšné uvedení korejského Hyundaie na německý trh.

Co tedy bylo špatně? Největší ránu značce Brilliance zasadil test provedený v červnu roku 2007 německým autoklubem ADAC podle metodiky Euro NCAP. Po čelním nárazu v rychlosti 64 km/h do překážky se karoserie sedanu o trochu většího než Škoda Superb totálně zhroutila. Řidič by měl jen minimální šanci na přežití.

Automobilka slíbila nápravu, ale další nárazový test menšího modelu BS4 na jaře roku 2009 potvrdil, že velkou péči bezpečnosti svých aut nevěnuje. Podlaha u řidiče se roztrhla, palubní deska posunula do interiéru a špatně umístěný airbag atakoval řidičův hrudník. Podle tehdy zpřísněné metodiky hodnocení by tento sedan u Euro NCAP nedostal ani jednu z pěti hvězdiček.

Již první test měl tragický vliv na evropské prodeje Brilliance. O sedan BS6 okamžitě přestal být zájem, prodeje spadly na jednotky kusů. Ani po této zkušenosti se automobilka nevypořádala se svým dalším největším problémem, pramenícím nejspíš z přílišného sebevědomí.

Automobilka Brilliance spolupracuje se značkou BMW, jíž vyrábí řady 3 a 5 určené pro čínský trh. Disponuje tedy moderními technologiemi a zdá se, že to jejímu vedení stouplo do hlavy. Na vlastní automobily navzdory původním slibům nakonec nasadilo tak vysoké ceny, že se staly v Evropě nekonkurenceschopnými. Tato cenová politika zlikvidovala dva evropské dovozce.

Značka Brilliance se měla prodávat také v Česku. Sedan BS4 měl premiéru v říjnu roku 2007 na pražském autosalonu, kde zástupci dovozce Charouz Motors mluvili o zajímavé ceně, odhadované pod tři sta tisíc korun.

Tu se však nakonec nikdo nedověděl. Prodej byl odložen, protože Číňané nastavili nereálné ceny a za ně by Brilliance v Česku neměly šanci. Pro představu: v Německu čínský konkurent Škody Octavia začínal na částce odpovídající zhruba 425 tisícům korun... Čínská auto expanze se tedy zatím odkládá.

Autor:

Rozdáváme kojenecké mléko Hipp ZDARMA
Rozdáváme kojenecké mléko Hipp ZDARMA

HiPP rozšiřuje své portfolio kojeneckého mléka o nový typ obalu. Novinka přichází ve formě HiPP COMBIOTIK® v plechové dóze, 800 g, která nabízí...