Sobota 11. května 2024, svátek má Svatava
130 let

Lidovky.cz

Sarkozy tlačil, Renault odolal

Česko

Šéf francouzské automobilky odmítl prezidentovi slíbit, že přesune do země celou výrobu modelu Clio

PAŘÍŽ Francouzský prezident Nicolas Sarkozy o víkendu narazil se svými snahami o protekcionismus. Zástupci automobilky Renault mu totiž na sobotní schůzce v Elysejském paláci odmítli slíbit, že přesunou celou výrobu oblíbeného modelu Clio do Francie.

Francouzská automobilka udrží ve Francii jen část výroby nové verze malého automobilu. Šéf Renaultu Carlos Ghosn nicméně Sarkozyho ujistil, že jeho firma bude vyrábět v zemi elektromobily.

Sobotní schůzkou Sarkozyho s vedením Renaultu vyvrcholil tlak Paříže na to, aby Renault zachoval v domácích továrnách co nejvíce pracovních míst. Objevily se totiž obavy, že čtvrtá verze Clia se bude vyrábět celá nebo z podstatné většiny v Turecku.

Dosud se o výrobu Clia dělila turecká Bursa s francouzskou továrnou ve Flins nedaleko Paříže. Renault však potřebuje vyrábět levné malé vozy v místech s nízkými výrobními náklady, jinak nebudou konkurenceschopné.

Ghosn a provozní ředitel Renaultu Patrick Pelata hovořili se Sarkozym asi hodinu, z Elysejského paláce odešli po osmnácté hodině a novinářům komentáře neposkytli. Prohlášení prezidentského úřadu naznačilo, že Sarkozy větší úspěch neměl. Ghosn prý souhlasil, aby se ve Flins udržela pracovní místa a aby závod v budoucnu vyráběl elektromobily i auta na spalovací pohon. Nyní Renault vyrábí 180 tisíc vozů Clio v Turecku a 125 tisíc ve Flins. Ministr průmyslu Christian Estrosi k tomu řekl, že výrobní strategie Renaultu je zásadní politickou otázkou, protože auta určená pro Francii se mají podle něj vyrábět doma.

Vláda má ve společnosti Renault 15 procent akcií a ministr Estrosi minulý týden uvedl, že tento podíl státu by se mohl zvýšit až na 20 procent, aby mohla vláda lépe prosadit své zájmy.

Provozní ředitel Pelata sdělil, že Renault zatím žádné rozhodnutí o výrobě Clia 4 nepřijal. Ujistil však, že část jeho produkce zůstane ve Francii. Firma v úterý prohlásila, že musí zajistit, aby se Clio v zájmu konkurenceschopnosti vyrábělo co nejekonomičtěji.

Do věci začala zasahovat Evropská komise, která má obavy z toho, že Paříž by mohla začít uplatňovat neformální ochranářské sliby, které si loni na automobilkách Renault a PSA vynutila výměnou za levné úvěry v čase krize.

Komise požádala v pátek francouzskou vládu, aby jí podala vysvětlení ohledně svých požadavků na Renault. „Komise se příliš neznepokojuje přemístěním výroby do Turecka nebo naopak, naše znepokojení se týká určitých prohlášení ministra průmyslu Christiana Estrosiho, který řekl, že jestliže se nějaký francouzský automobil prodává ve Francii, měl by se ve Francii také vyrábět,“ řekl v pátek mluvčí Evropské komise

Ministři francouzské vlády však trvají na tom, že Paříž má na své požadavky vůči Renaultu plné právo.

Vrcholní francouzští politici se totiž ochranářskými tendencemi ohánějí často.

Již před rokem prohlašoval prezident Sarkozy, že není ospravedlnitelné, aby Francouzi jezdili v autech domácích značek vyrobených v zahraničí. A dokonce to dával do souvislosti s Českou republikou, kde má francouzská automobilka PSA Peugeot Citroen v Kolíně společný závod s japonskou Toyotou. „Když se postaví továrna (koncernu) Renault v Indii, aby se auta značky Renault prodávala Indům, to je ospravedlnitelné. Ale aby se postavila továrna určitého výrobce, aniž bych citoval jeho jméno, v Česku a aby se prodávala její auta ve Francii, to už je neospravedlnitelné,“ prohlásil tehdy Nicolas Sarkozy.

***

Francouzská automobilka udrží ve Francii jen část výroby nové verze malého auta

Ministr Estrosi tvrdí, že výrobní strategie Renaultu je zásadní politickou otázkou

Autor:

Večerní parťák na koupací rituál: Vyhrajte balíček od sebamed Baby
Večerní parťák na koupací rituál: Vyhrajte balíček od sebamed Baby

Přebalit, vykoupat, umýt hlavu, pořádně promazat celé tělíčko... Skvělým parťákem pro takový večerní rituál je sebamed Baby. Sháníte-li jednoho...